Kursplan

2024-05-29
Gäller från termin
Beslutsfattare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kursens moduler

Tro och vetenskap, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

I kursen förs studenterna in i ett flertal teman i skärningspunkten mellan vetenskap och religion. Studenten introduceras också till modern forskning som påvisar hur själva förståelsen av religion och vetenskap som skilda företeelser växer fram vid en viss historisk tidpunkt i en viss kontext. En viktig fråga som behandlas är vilken typ av aktiviteter och kunskapsanspråk som kan sägas känneteckna historiska och samtida exempel på vetenskap och religion. Studenter lär sig och bearbetar olika synsätt på vad som utgör vetenskap och religion och vari konflikter, konvergenser och kontinuitet mellan dem i så fall kan bestå i.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

• redogöra för centrala begrepp och teorier som berör relationen mellan vetenskap och religion genom historien,
  • redogöra för olika traditioner som har behandlat gränsdragning och samspel mellan religion och vetenskap,

Färdigheter och förmåga:

• kritiskt analysera texter som handlar om vetenskap och religion med hjälp av vetenskapsteoretiska och religionsvetenskapliga begrepp och teoribildningar,
  • resonera kring implikationerna av olika sätt att relatera vetenskap och religion till varandra,

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

• kritiskt granska och värdera olika beskrivningar av relationen mellan religion och vetenskap,
  • självständigt reflektera kring samtida implikationer av olika sätt att relatera vetenskap och religion till varandra.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier samt material på digital lärplattform.

Om kursen ges på distans tillgängliggörs motsvarande moment i form av föreläsningsfilmer, inlämningar och skriftlig återkoppling på den digitala lärplattformen.

Undervisningsspråk: svenska och engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras med skriftlig inlämning. Muntlig examination kan också förekomma.

Obligatorisk närvaro kan gälla för vissa moment.

Rättande lärare kan begära komplettering av examination.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.

Övriga föreskrifter

Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.