Upptäck din flerspråkiga omgivning

GU-12813
Tillfället är inställt

Kort om kursen

Detta är kursen för dig som vill lära dig hur du kan upptäcka, dokumentera och analysera flerspråkighet i din egen omgivning. Hur många språk använder du i din vardag? Upplever du att de har samma värde och synlighet? Du tar med dig dina språk in i kursen och får språkvetenskapliga och etnografiska redskap för att undersöka din flerspråkiga omgivning.

Om utbildningen

De flesta platser är idag flerspråkiga, men vi lever i ett samhälle där enspråkighetsnormen frodas. Det gör inte bara att flerspråkigheten osynliggörs utan också att flerspråkiga personer ofta möter sociala hinder. Alla språk värderas olika och ges olika funktioner i samhället.

Kursen utgår från den språkliga sammansättningen och kompetensen bland de deltagande studenterna. Du kommer att få ägna dig åt grundläggande språketnologiskt fältarbete och använda dig av flera olika metoder, till exempel stadsvandringar, intervjuer, enkäter, foto eller video.

Under kursens gång diskuterar vi olika slags språkliga landskap:

• Det språkliga landskapet: Var syns olika språk och var syns de inte? Vad används språken till och vad tillskrivs de för värde i olika sammanhang?

• Det litterära landskapet: Vad skrivs på olika språk? Hur publiceras, sprids och konsumeras de olika språken?

• Det mediala landskapet: Vilka fler- och främmandespråkiga medier finns? Vilken funktion har de för gemenskapande mellan olika språkliga grupper?

• Föreningslandskapet: Vilka olika slags föreningar samlar stadens olika språkgemenskaper? Var finns de och vilken funktion fyller föreningarna?

• Arbetslandskapet: Hur ser flerspråkigheten ut i olika branscher och på olika arbetsplatser? Hur värderas olika språk och talare i arbetslivet?

Behörigheter och urval

Behörighet

Godkänd grund- och fortsättningskurs om sammanlagt 60hp i valfritt ämne, eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.