Utbildning och social reproduktion
Education and social reproduction
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges inom S2PED Pedagogik, masterprogram. Kursen kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande, samt godkända kurser om 15 hp på avancerad nivå inom ett utbildningsvetenskapligt ämne.
Innehåll
Kursen behandlar utbildning och social reproduktion i ett brett pedagogiskt perspektiv, och tar upp sociala strukturer som klass, kön, etnicitet/ras och plats. Den fokuserar i synnerhet på teorier inom det utbildningssociologiska fältet. Utgångspunkten utgörs av frågor om hur social reproduktionen har förståtts och teoretiserats inom forskning om utbildning och annan fostran över tid och rum. Kursen adresserar främst reproduktion i olika formella utbildningssammanhang men tar även upp informell och icke-formell utbildning inom familj, ungdomsgrupper och i relation till arbetslivet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
Redogöra för olika teorier kring social reproduktion och hur de har utvecklats över tid
-
Redogöra för olika teorier om klass, kön, etnicitet/ras och plats och hur de kan samspela i olika utbildningssammanhang
Färdigheter och förmåga -
Problematisera utgångspunkter i olika teorier med avseende på vad de (o)synliggör i studier av maktrelationer och social reproduktion i olika pedagogiska praktiker
-
Resonera kring olika teoriers användbarhet för att studera olika pedagogiska forskningsfrågor
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska centrala kunskapsobjekt i olika teorier
- Kritiskt reflektera över vilka anspråk (universella/ partikulära) olika teorier om utbildning och social reproduktion reser och vilka implikationer dessa anspråk har i olika sammanhang
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, litteraturseminarier, muntliga redovisningar och ett självständigt arbete.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska förekommer.
Examinationsformer
Bedömning sker genom en individuell skriftlig inlämning (9 hp) och aktivt deltagande på tre examinerande seminarier som sker löpande under kursen (3 hp) samt två muntliga redovisningar (3 hp).
Vid enstaka frånvaro vid något av de muntliga seminarierna/redovisningarna kan komplettering erbjudas.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att nå betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinerande moment är bedömda som godkända.
För att nå betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på den skriftliga individuella uppgiften samt Godkänt (G) på de fyra seminarierna samt de två muntliga redovisningarna.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs