Utbildningsplan

Utlandsutbildade lärares vidareutbildning

Program
L1UUL
150 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer
2023/1738
Ikraftträdandedatum
2024-01-15
Beslutsdatum
2023-10-26
Gäller från termin
Vårterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Inriktningar

Syfte

Syftet med utbildningen vid Göteborgs universitet är att erbjuda kompletterande studier i enlighet med förordning 2008:1101 ändrad t o m SFS 2018:1506 om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning.

Behörighetskrav

Behörighet till Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV) är den som har:

  • Minst en 2-årig utländsk avslutad lärarexamen på eftergymnasial nivå eller minst en 2-årig utländsk avslutad ämnesexamen på eftergymnasial nivå som kan motsvara ett svenskt skolämne.
  • Godkänt betyg i Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 eller motsvarande.


Utbildningen får omfatta maximalt 120 hp och ska kunna genomföras inom ramen för Göteborgs universitets utbildningsutbud. Därutöver kan kurser om ytterligare 30 högskolepoäng i antingen svenska eller engelska eller sammanlagt i båda språken ingå.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem (Degree of Bachelor of Arts in Primary Education - Extended School).

Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Pre-School Class and Year 1-3).

Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Year 4-6).

Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Arts in Secondary Education - Year 7-9).

Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Science in Secondary Education - Year 7-9).

Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Arts in Upper Secondary Education).

Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Science in Upper Secondary Education).

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten erhålla en: Grundlärarexamen, Ämneslärarexamen, Förskollärarexamen, Lärarexamen, eller uppfylla kraven för att nå en lärar- eller förskollärarlegitimation.

Innehåll

Den sammanlagda omfattningen av utbildningen får vara högst 120 högskolepoäng för varje student. Utöver omfattning om 120 högskolepoäng får utbildningen omfatta högst 30 högskolepoäng i antingen svenska eller engelska eller sammanlagt i båda språken.

Utbildningen bygger på studentens tidigare utbildning. För de studerande upprättas individuella studieplaner i anslutning till antagningen. I den individuella studieplanen ingår de kurser som krävs för att nå lärarexamen/legitimation/behörighet. Vilka kurser som ingår beror på den individuella studentens kompletteringsbehov för att uppnå avsedd lärarexamen/legitimation/behörighet. Vid individuell studieplanering tas hänsyn till de studerandes tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Studierna kan avse såväl komplettering inom utbildningsvetenskaplig kärna (UVK), verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och/eller undervisningsämne. Kurserna läses i den ordning som anges i den individuella studieplanen.

Kursen Språkintroduktion till akademiska studier för utländska lärare, SVA102, 30 hp ingår som första kurs i samtliga studieplaner. Innan utbildningen påbörjas genomgår alla antagna ett inplaceringstest i svenska. För de studenter som genom testet uppvisar att de har språkliga kunskaper motsvarande innehållet i kursen utgår kursen ur studieplanen.

Betyg sätts på varje kurs på sätt som framgår av kursplanen.


Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

VFU ska genomföras inom relevant verksamhet och ämne. Mål, arbets- och ansvarsfördelning avseende VFU framgår i gällande avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildning vid Göteborgs universitet.

Mål

Denna utbildningsplan följer de mål och krav som regleras i Högskoleförordningen (SFS1993:100), förordning 2008:1101 om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning, tillämpliga delar i Förordning om utbildning till lärare och förskollärare (SFS 2021:1335) samt därutöver eventuellt lokala examensmål i utbildningsplanerna fastställda för Förskollärarexamen, Grundlärarexamen, Ämneslärarexamen, samt för Lärarexamen.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Utdrag från belastningsregistret

Krav finns på uppvisande av utdrag ur belastningsregistret då vissa typer av brott utgör hinder för att genomföra kurser i programmet.

Klädsel i samband med VFU

Specifika regler och riktlinjer kan finnas under VFU gällande exempelvis klädsel eller annan personlig utsmyckning. Aktuell skolhuvudman avgör vilka regler och riktlinjer som gäller.

Resekostnader och resebidrag

Genomförandet av VFU-kurs kan innebära resekostnader för studenten. I vissa fall utgår det resebidrag.


Uppföljning och utvärdering

Programmet utvärderas dels vart annat år via en programrapport, vilken i sin tur vilar på kursrapporter, dels via en programvärdering riktad till de studenter som avslutat programmet. Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande *Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet*.


Urval

I de fall där urval tillämpas vid antagning till utbildningen används nedanstående urvalsgrunder med prioritering från punkt 1 till 5,

  1. Komplettering enligt Skolverkets kompletteringshänvisning
  2. Utländsk lärar- eller förskollärarexamen
  3. Studier avseende utökad behörighet av lärar- eller förskollärarlegitimation
  4. Avslutad utländsk utbildning och yrkeserfarenhet som lärare/förskollärare
  5. Avslutad utländsk utbildning