Kursplan

Utvecklingsarbete 1 av lärarpraktik i Hem- och konsumentkunskap

Development Work 1 of Teacher Practice in Home and Consumer Studies

Kurs
LHG515
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/477
Ikraftträdandedatum
2025-02-05
Beslutsdatum
2025-02-05
Gäller från termin
HT-25
Beslutsfattare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Utvecklingsarbete 1, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs och är en distanskurs med campusträffar.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om 30 hp från ämneskurserna IKG511 Hem- och konsumentkunskap A, 15 hp, LHG512 Hem- och konsumentkunskap B, 15 hp samt IKG513 Hem- och konsumentkunskap C, 15 hp eller motsvarande.

Innehåll

Innehållet i kursen är professionsinriktat. Ämnesdidaktik och -teori utgör grunden för ett självständigt utvecklingsarbete i form av ett projektarbete inom hem- och konsumentkunskap i samverkan med vald aktör. Utifrån skolans styrdokument och aktuell forskning fokuseras lärandesituationer, pedagogiskt ledarskap och elevers lärande. Utvecklingsarbetet prövas, presenteras samt utvärderas både muntligt och skriftligt.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och planera för varierande undervisningssituationer och relatera dessa till perspektiv och vetenskaplig teori
  • visa kunskap om varierande pedagogiska uttrycksformer inom ämnet hem- och konsumentkunskap och i samverkan med vald aktör.

Färdigheter och förmåga

  • självständigt planera ett utvecklingsarbete med tydlighet och struktur utifrån skolans styrdokument och aktuell forskning där elevers lärande och intressen kan tas tillvara
  • pröva och utvärdera hela eller delar av utvecklingsarbetet
  • argumentera för brister och förtjänster i såväl eget som ett annat utvecklingsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritiskt granska samt presentera på vilka sätt hem- och konsumentkunskapsundervisning kan främja elevers lärandeprogression och inflytande i undervisningen samt på vilket sätt ämnet kan samverka inom och utanför skolan.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av fältstudier, litteraturstudier och handledning. Utvecklingsarbetet planeras och genomförs som ett självständigt arbete med stöd av en eller flera handledare.

Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan ske på engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntligt och skriftlig redovisning samt granskning av ett annat utvecklingsarbete. För alla examinerande moment gäller aktivt deltagande och obligatorisk närvaro.

Vid frånvaro vid obligatoriska moment är student ansvarig att kontakta kursansvarig för att delges tidpunkt för nästa kurstillfälle eller alternativ examinationsuppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd krävs att den studerande uppnått de fastställda målen för kursen. För betyget Väl godkänd ska kraven för godkänd vara uppfyllda samt därutöver att betyget VG erhållits i den skriftliga inlämningen.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt och/eller muntligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomfört värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen är till stor del distansbaserad. För att kunna genomföra kursen krävs därför tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling.