Varför läsa litteratur? Om skönlitteratur som kunskapsform

Kurs
LV0010
Grundnivå
5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Varför läsa litteratur? Om skönlitteratur som kunskapsform (5 hp) utgår ifrån skolverksamhetens utmaningar och vi tar del av aktuell forskning inom det didaktiska området. Undervisningen ligger på sena eftermiddagar eller kvällar och är spridd över terminen.

Kursen tar avstamp i frågan om skönlitteraturens legitimering: varför ska vi läsa litteratur? Vi diskuterar på vilka sätt man kan motivera bokläsning och vad som utmärker denna kunskapsform. Vi träffas ett antal gånger i seminarieform då vi inventerar era egna erfarenheter, diskuterar litteraturen och undersöker nya modeller för litteraturundervisning som prövas och utvärderas. Examinationen kommer att bestå av en rapport där du reflekterar över kursens innehåll i diskussioner, kurslitteratur och din erfarenhet från den egna undervisningen.

Behörigheter och urval

Behörighet

Ämneslärarexamen samt godkänt resultat på minst 60 hp från svenska för blivande lärare alternativt minst 60 hp från svenska språket/litteraturvetenskap, eller motsvarande.