Vetenskaplig metod I
Scientific method I
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs på avancerad nivå och ingår i Psykoterapeutprogrammet, 90 högskolepoäng.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Psykoterapeutprogrammet (S2PTE)
Behörighetskrav
Endast antagna till Psykoterapeutprogrammet, 90 högskolepoäng, med inriktning mot individualpsykoterapi (KBT alt. PDT), vid Götebrgs universitet, har tillträde till kursen.
Innehåll
Kursen tar upp olika syn på kunskap och ger en inblick i några vetenskapsteoretiska riktningar med relevans för forskning om psykoterapi och behandling. Kursen ger en översikt av psykoterapins olika forskningsmetoder (design, datainsamling, analys). Den studerande får viss träning i att kritiskt granska och diskutera forskningsrapporter inom det psykoterapeutiska området. Kursen syftar till att förbereda de studerande för forskningsplanen/planeringsrapporten.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för processen från problemformulering till vetenskaplig rapport på ett övergripande sätt
- redogöra för grundläggande statistiska och psykometriska begrepp som är relevanta för och vanligt förekommande inom forskning om psykoterapi och behandling
- redogöra för grundläggande begrepp inom kvalitativ metod som är relevanta för och vanligt förekommande inom forskning om psykoterapi och behandling
Färdigheter och förmåga
- förklara hur en studies syfte och forskningsfråga/hypotes påverkar val av forskningsdesign och variabler/metoder
- återge och diskutera hur olika kvantitativa och kvalitativa forskningsdesigner kan påverka en studies slutsatser och begränsningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över etiska aspekter vid psykoterapiforskning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsspråket är i huvudsak svenska, men vissa föreläsningar på engelska kan komma att ingå. Kurslitteraturen utgörs till viss del av engelskspråkig litteratur.
Examinationsformer
All undervisning kan utgöra grund för examination. Examination sker genom individuell skriftlig inlämningsuppgift och obligatoriska seminarier.
Under kursen ges ett begränsat antal möjligheter att komplettera ett obligatoriskt moment. Frånvaro från obligatoriska moment tas igen enligt anvisningar från kursledare. I samband med kursen erbjuds två möjligheter till omexamination; en i nära anslutning till kurstillfället och en vid ett senare tillfälle i en uppsamlingsexamination. Därefter erbjuds studenten att examineras vid nästkommande kurstillfälle.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller
Betyg
The grading scale comprises: Pass (G) and Fail (U).
To obtain a Pass (G), the student must receive a Pass (G) on the individual written assignment as well as active participation in and contribution to mandatory seminars.
Kursvärdering
Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i programnämnden för psykoterapeutprogrammet och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.
Övriga föreskrifter
Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.
Kursplanen är fastställd av Psykologiska institutionen 2015-09-23 och reviderad 2020-11-03.