Kursplan

Vetenskaplig metod inom rehabilitering- Kvantitativ metod

Scientific methods in rehabilitation- Quantitative method

Kurs
ALFA10
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-12-02
Beslutsdatum
2024-12-02
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Vetenskaplig metod inom rehabilitering- Kvantitativ metod , 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs arbetsterapeut-, fysioterapeut eller audionomexamen 180 hp, eller logopedexamen 240 hp eller motsvarande (inkluderande examensarbete på minst 15 hp).

Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.

Innehåll

Kursen syftar till att ge en grundläggande kunskap om vetenskapsteori och etiska övervägande inom kvantitativ forskning. Den syftar även till att ge en översikt över kvantitativa metoder samt tillämpning och tolkning av dem.

Övergripande innehåll:

  • Kvantitativ metod
  • Grundläggande vetenskapsteori 
  • Grundläggande forskningsetik 
  • Olika vetenskapliga kvantitativa angreppssätt 
  • Statistik

Mål

Kunskap och förståelse 

  • visa på fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv relaterade till kvantitativ forskning 
  • visa på fördjupad kunskap om olika kvantitativa datainsamlingsmetoder samt deras möjligheter och begränsningar 


Färdigheter och förmåga 

  • värdera forskningsfrågor, design, resultat, argumentation och slutsatser i studier genomförda med kvantitativ metod 
  • utforma, presentera och argumentera för relevans, möjligheter och begränsningar av kvantitativ forskningsdesign i relation till syfte och frågeställning i en egen projektskiss 
  • kritiskt granska och värdera kurskamrats projektskiss 
  • utföra olika typer av statistiska metoder med stöd av relevanta dataprogram 
  • förstå och kunna presentera och argumentera kring grundläggande och för den egna examinationsuppgiftens relevanta fördjupande statistiska metoder 


Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • argumentera för val av forskningsfråga, design och metod i relation till forskningsetiska principer, mångfaldsaspekter och ekonomiska aspekter 
  • diskutera och värdera eget och kurskamrats projektskiss i relation till utveckling av huvudområdet, betydelse/nyttan för den enskilde personen samt värdet sett ur ett hållbarhetsperspektiv

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, självstudier och seminarier som ges på distans via digitala verktyg.

Undervisningsspråk: svenska

Undervisning kan i vissa moment komma att ske på engelska.

Examinationsformer

För godkänt betyg i kursen krävs närvaro och aktivt deltagande* i seminarier och godkända examinationer. De examinerande momenten i kursen utgörs av en muntlig examination och två skriftliga examinationer, varav en i form av en projektskiss (kvantitativ metod). Komplettering medges på skriftlig/muntlig examination enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro tas igen genom kompletterande uppgift enligt överenskommelse med kursansvarig.

*Med aktivt deltagande i obligatoriska moment menas att studenten på ett konkret och relevant sätt deltar i det obligatoriska momentet genom att ställa frågor, diskutera och lösa uppgifter.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av ett digitalt kursvärderingsverktyg via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.