Vetenskaplig metod inom rehabilitering- Kvantitativ metod
Scientific methods in rehabilitation- Quantitative method
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs arbetsterapeut-, fysioterapeut eller audionomexamen 180 hp, eller logopedexamen 240 hp eller motsvarande (inkluderande examensarbete på minst 15 hp).
Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.
Innehåll
Kursen syftar till att ge en grundläggande kunskap om vetenskapsteori och etiska övervägande inom kvantitativ forskning. Den syftar även till att ge en översikt över kvantitativa metoder samt tillämpning och tolkning av dem.
Övergripande innehåll:
- Kvantitativ metod
- Grundläggande vetenskapsteori
- Grundläggande forskningsetik
- Olika vetenskapliga kvantitativa angreppssätt
- Statistik
Mål
Kunskap och förståelse
- visa på fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv relaterade till kvantitativ forskning
- visa på fördjupad kunskap om olika kvantitativa datainsamlingsmetoder samt deras möjligheter och begränsningar
Färdigheter och förmåga
- värdera forskningsfrågor, design, resultat, argumentation och slutsatser i studier genomförda med kvantitativ metod
- utforma, presentera och argumentera för relevans, möjligheter och begränsningar av kvantitativ forskningsdesign i relation till syfte och frågeställning i en egen projektskiss
- kritiskt granska och värdera kurskamrats projektskiss
- utföra olika typer av statistiska metoder med stöd av relevanta dataprogram
- förstå och kunna presentera och argumentera kring grundläggande och för den egna examinationsuppgiftens relevanta fördjupande statistiska metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- argumentera för val av forskningsfråga, design och metod i relation till forskningsetiska principer, mångfaldsaspekter och ekonomiska aspekter
- diskutera och värdera eget och kurskamrats projektskiss i relation till utveckling av huvudområdet, betydelse/nyttan för den enskilde personen samt värdet sett ur ett hållbarhetsperspektiv
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, självstudier och seminarier som ges på distans via digitala verktyg.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning kan i vissa moment komma att ske på engelska.
Examinationsformer
För godkänt betyg i kursen krävs närvaro och aktivt deltagande* i seminarier och godkända examinationer. De examinerande momenten i kursen utgörs av en muntlig examination och två skriftliga examinationer, varav en i form av en projektskiss (kvantitativ metod). Komplettering medges på skriftlig/muntlig examination enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro tas igen genom kompletterande uppgift enligt överenskommelse med kursansvarig.
*Med aktivt deltagande i obligatoriska moment menas att studenten på ett konkret och relevant sätt deltar i det obligatoriska momentet genom att ställa frågor, diskutera och lösa uppgifter.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av ett digitalt kursvärderingsverktyg via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.