Kursplan

Vetenskaplig metod

Scientific Methodology

Kurs
OMRA20
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kursens moduler

Individuell skriftlig tentamen, 2,5 Högskolepoäng
Muntlig tentamen i kvalitativ och kvantitativ metod, 3 Högskolepoäng
Skriftlig parvis inlämningsuppgift, strukturerad informationssökning, 2 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Sjuksköterske- och i Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1 och 2, motsvarande 60 högskolepoäng, i Sjuksköterske- och Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet för Sjuksköterskeprogrammet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående terminsslut.

Innehåll

Vetenskapliga traditioner och synsätt
Forskningsprocessen
Forskningsdesign
Forskningsetik
Metoder för datainsamling
Kvantitativa metoder
Kvalitativa metoder
Strukturerad informationssökning
Litteraturbaserade studier
Granskning, analys och värdering av vetenskapliga studier
Evidensbegrepp

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

 Kunskap och förståelse

  • förklara vetenskapsteoretiska grunders betydelse för kunskapsutveckling
  • förklara kvantitativa forskningsansatsers utgångspunkter och tillämpbarhet samtjämföra vanligt förekommande datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder inom kvantitativ forskning
  • förklara kvalitativa forskningsansatsers utgångspunkter och tillämpbarhet samt jämföra vanligt förekommande datainsamlings- och analysmetoder inom kvalitativ forskning

    Färdigheter och förmåga

  • kritiskt granska, analysera och diskutera vetenskapliga forskningsresultat avseende forskningsprocessen, tillförlitligheten, giltigheten samt forskningsetik
  • genomföra en strukturerad informationssökning kring en frågeställning inom ramen för respektive programs ämne (omvårdnad/radiografi)

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och tolka betydelsen av forskning utifrån såväl omvårdnadsperspektiv som forskningens påverkan av och betydelse för det omgivande samhället
  • förstå innebörden av ett forskningsetiskt förhållningssätt
  • värdera och tolka betydelsen av evidensbaserad vård eller omvårdnad

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker genom:
föreläsningar
seminarier
workshops
självstudier
artikelgranskningar
enskilt arbete
samt arbete i grupp

Examinationsformer

Examination sker genom:
Individuell skriftlig salstentamen (2,5 hp).
Muntlig tentamen i kvalitativ och kvantitativ metod (3 hp).
Skriftlig parvis inlämningsuppgift, strukturerad informationssökning (2 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna.