Viktor Johansson läser Ekonomie kandidatprogrammet

Viktor Johansson läste ekonomi med idrottsinriktning på Sven Erikssongymnasiet i Borås. När det var dags att välja högskolestudier föll valet naturligt på en ekonomutbildning. Efter att Viktor hade jämfört upplägget på olika högskolor bestämde han sig för att söka till Handelshögskolans Ekonomie kandidatprogram.

Hur ser en vanlig dag ut?

-Idag så ser en ”vanlig dag” helt annorlunda ut jämfört med innan distansstudierna. Idag är det viktigare att hitta rutiner i vardagen som innan var självklara, såsom exempelvis rutiner med att gå till skolan och sedan träna efter skolan och sedan hem och studera vidare. Förr så fann sig detta naturligt vilket underlättade studierna då man fick tydliga avbrott. Däremot så blir man allt bättre på att hitta rutiner som passar distansstudier och jag tror detta är en viktig lärdom som jag tar med mig till senare i livet. En vanlig dag idag är svår att beskriva men jag försöker sätta upp en ”att göra lista” som jag successivt arbetar mig igenom hemifrån.

Viktor Johansson är student på Ekonomie kandidatprogrammet på Handelshögskolan

Hur gick du tillväga när du valde studier?

-När jag valde studier så var jag rätt inriktad på att det var ekonomi som jag ville studera. Däremot så visste jag inte exakt på vilket universitet/högskola. Jag jämförde kursplaner och skolor och kom fram till att jag tyckte Handelshögskolan i Göteborg passade mig bäst.

Har du något tips till någon som funderar på att läsa Ekonomie kandidatprogram?

-Om du funderar på att läsa Ekonomie kandidatprogram så rekommenderar jag att kolla igenom kursplanen och se ifall kurserna verkar vara intressanta. Kolla igenom vad man kan arbeta med efter studierna och om det verkar intressant för dig. Det är även bra att höra med någon som pluggar programmet och höra vad den personen tycker om programmet och vad som personen tycker är bra eller dåligt.

Hur har du upplevt utbildningen så här långt?

-Jag tycker att utbildningen varit riktigt intressant och givande. Jag har även hittar fantastiska vänner för livet.

Var det något som du inte var förberedd på, när du började på Handelshögskolan?

-Jag kände mig relativt förberedd till studierna på Handelshögskolan men det som tog längst tid att anpassa sig till var definitivt att hitta sitt eget arbetssätt. Nu när tiden är mer ”fri” jämfört med gymnasiet så är det viktigt skapa tydligare rutiner och disciplin kopplat till studierna, vilket i sin tur tog lite tid att komma in i.

Hur är lärarna?

-Lärarna på Handelshögskolan är riktigt kunniga och intressanta att lära sig av. Självklart så varierar lärarstilarna och alla lärare passar inte en själv. Däremot så skulle jag säga att överlag så är jag väldigt nöjd med lärarna.

Varför skulle du rekommendera andra studenter att söka till Handelshögskolan Göteborg?

-Jag skulle rekommendera andra som vill studera vidare att söka till Handelshögskolan i Göteborg då man får en kvalitativ utbildning samtidigt som en kan ta del av skolans fantastiska föreningsliv.

Hur har det funkat med distansundervisningen?

-Det svåraste har varit att hitta rutiner i vardagen. Något så grundläggande som att vakna och göra i ordning sig för att sedan gå till skolan är något jag saknar då det är mycket lättare skjuta fram arbetet som skall göras när man pluggar på distans. Jag tycker att det känns som man har fått betydligt fler timmar på dagen då man slipper transport och tidskrävande saker men att det är svårt att utnyttja tiden väl då det är lätt att tänka att det finns massa tid framöver. Såklart saknar man också det sociala med att träffa sina kurskamrater på föreläsningar och skolan.

Vad har varit roligast på din utbildning än så länge?

-Det roligaste med mitt program har varit de företagsekonomiska kurserna då jag är extra intresserad av detta. Till exempel så hade vi ett företagsspel där vi satte in oss i hur det är att driva ett företaget och göra avgörande beslut för företagets lönsamhet. Nåt av det bästa med min utbildning är att den känns relevant kopplat till vad man behöver kunna när man kommer ut i arbetslivet.

Vilka är de största utmaningarna när man läser Ekonomie kandidatprogram?

-Den största utmaningen är att det är ett hårt tempo och att man förväntas göra de timmar som krävs för att klara kurserna. Det är något som man kommer in i men jag tror att det kan bli en chock för många i början av studierna.

Upplever du att det är någon skillnad mot när du gick på gymnasiet?

-Den största skillnaden jag upplever jämfört med gymnasiet är att jag har fullt ansvar över mina egna studier. Ingen annan kommer påminna mig att anmäla mig till tentan eller få studierna gjorda. Detta är delvis en rolig förändring då jag kan strukturera studierna på ett sätt som passar mig själv.

Vad vill du jobba med efter examen?

-Min tanke är att jobba inom företagsekonomi och då marknadsföring eller annan del inom detta område. Jag har inte helt valt vad jag kommer specificera mig inom ännu så helt säkert kan jag inte säga. Jag möter fortfarande på nya områden som verkar intressanta så vi får se vart det landar.