Forskningsområde 5 Produktutveckling
.
Ansvarig forskare
Lena Mossberg
Utmaningar
De negativa miljöpåverkningarna, som ofta orsakas av ohållbar fiskodling, har lett till en samlad stigmatisering av vattenbruksindustrin. Det saknas konsumentmedvetenhet om sjömatens näringsmässiga fördelar. Detta i kombination med uppfattningen att odlade produkter är mindre trovärdiga gällande livsmedelssäkerhet, hälsa, hållbarhet och djurskydd - i jämförelse med vildfångade produkter – utgör ett hot mot en möjlig expansion av lokala och globala marina vattenbruk.
Mål
• Identifiera faktorer som kan klargöra varför vissa vattenbruksnäringar lyckas medan andra misslyckas, liksom att belysa underliggande faktorer, som påverkar köpbeteende och konsumtionsmönster gällande de valda vattenbruksprodukterna.
• Öka konsumentmedvetenheten och kunskapen om fördelar med vattenbruksprodukter genom kunskapsbaserad information för att förändra konsumenternas konsumtionsmönster.
• Utveckla vattenbruksprototyper för utvalda marknader tillsammans med olika intressenter.
• Skapa ett kluster av organisationer för uppskalning av prototyper för kommersialisering på målmarknader.
• Utveckla strategier för marknadsföringskommunikation för minst två nya, hållbara och lönsamma vattenbruksprodukter, som är redo att lanseras på målmarknader.
Resultat
Deltagande forskare