Lindholmen
Institutionen för tillämpad informationsteknologi utgör en del av Campus Lindholmen tillsammans med bland andra Chalmers. Vi är också en del av Lindholmen Science Park.
Foto: Anders Wester/Göteborg & Co.

Om oss

På Campus Lindholmen bedriver vi samhällsrelevant forskning i världsklass samt erbjuder populära utbildningar som ger goda chanser till arbete.

Våra forskare finns mitt i debatten och bidrar till att förklara och problematisera IT- och samhällsrelaterade utmaningar knutna till samhällets digitalisering. Vi bedriver kritisk och tillämpningsnära forskning av högsta kvalitet med stor relevans för hela samhället. Institutionen är placerad i det kunskapsintensiva klustret vid Campus Lindholmen där verksamheten har ett väl utvecklat samarbete med såväl näringsliv och offentlig sektor som det civila samhället.

Våra avdelningar

Institutionen består av totalt fem avdelningar, där fyra avdelningar arbetar med forskning och utbildning, och en avdelning med verksamhetsstöd.

Institutionen i siffror

avdelningar
utbildningsprogram
12 fristående kurser
18 doktorander
90 medarbetare
500 helårsstudenter
101,3 MSEK i omsättning
27 MSEK i externa forskningsprojekt

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co

Campus Lindholmen

Mitt i staden

Campus Lindholmen med Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola i spetsen utgör slutmålet för cirka 25 000 människor som arbetar här och som dagligen tar sig till det gamla varvsområdet längs Göta älv mitt i centrala Göteborg.

Ta dig hit med bussen, båten eller (el)bilen

På området rör sig studenter, forskare, gymnasieelever, medarbetare vid internationella företag och nationella myndigheter som Geely, RISE och Ericsson. Hotellgäster, nyfikna besökare och turister hittar också hit.

Du når oss via elbussen, hybridfärjorna över älven eller via (el)bilen som med fördel laddas på området.

Vi har även gott om cykelparkeringar under tak med tillhörande servicestationer.

Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Institutionen hittar du på våning 3 och 4 i hus Patricia, Forskningsgången 6, Campus Lindholmen.

Foto: Lantmäteriet

Introduktionsfilm

Navigate to video: Välkommen till institutionen för tillämpad IT
Video (1:57)