Göteborgs universitet
Bild
En student får handledning i vårdmiljö
Foto: Stockphoto

Handledning

Handledare i verksamhetsförlagd utbildning har en central roll i studentens utbildning genom att skapa förutsättningar för lärande. I detta område studeras lärande och professionell utveckling samt teoretiska perspektiv på handledning och handledarrollen för professions- och kompetensutveckling.

Inom området ingår processorienterad handledning i omvårdnad som är en obligatorisk arbetsform i sjuksköterskeprogrammet. Här studeras studentens lärande för vidarutveckling av självkännedom, inlevelseförmåga och handlingsberedskap utifrån etiskt förhållningsätt. I detta område studeras utbildningens olika kunskapsdimensioner utifrån en helhet och integrering av teoretisk och praktisk kunskap.
Kontaktperson: Helena Wigert helena.wigert@gu.se

Publikationer

Ekebergh, M., Lepp, M., & Dahlberg, K. (2004). Reflekterande handledning med dramapedagogik: En metod för integrering av vårdvetenskap i teori med vårdpraxis.  (Reflective supervision with educational drama – a method for integrating caring science in theory with caring practice, a research report). Forskningsrapport 1/2004. Institutionen för Vårdvetenskap, Högskolan i Borås.

Halabi, J.O., Abdalrahim, M.S., Persson, G.L., Hedemalm, A., & Lepp, M. (2012). The development of a preceptor training program on clinical nursing education in Jordan in collaboration with Sweden. Journal of Continuing Education in Nursing, 43(3):135-144. https://doi.org/10.3928/00220124-20111115-04

Jenholt Nolbris M., Wigert, H., Carlsson L., Berg L. Using pedagogical symbols in a map in supervision. Nursing Health Care Research, 2019. 

Lepp, M. & Leksell, J. (2017).  Sjuksköterskans pedagogiska funktion och ansvar. I: M Lepp & Leksell J. (red.). Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv.  Liber: Stockholm. 20-36. ISBN 978-91-47-11229-6

Lepp, M. (2017). Handledning för professionell utveckling. I: M Lepp & J Leksell (red.) Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv.  Liber: Stockholm. 349-369. ISBN 978-91-47-11229-6

Lepp, M. (2009). Skapande och kreativitet. I A-K Edberg & H Wijk. (red.). Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningsätt. Lund: Studentlitteratur; 2009. ISBN 978-91-44-08353-7