Morgan Nilsson får fakultetens pedagogiska pris 2019
Morgan Nilsson, universitetslektor vid institutionen för språk och litteraturer, tilldelas Humanistiska fakultetens pedagogiska pris 2019. Han har undervisat på fakulteten i många år – och i många olika språk – men de senaste åren har det nästan bara varit somaliska som gällt.
Med åren har Morgan Nilsson utvecklat små knep som han upptäckt har varit till en hjälp för många studenter, i synnerhet för dem som inte har tidigare erfarenheter av universitetsstudier. Och eftersom en av anledningarna till att Morgan Nilsson är årets mottagare av Humanistiska fakultetens pedagogiska pris tycks vara just generositeten gentemot kollegor så följer här några av hans tips:
Se till att hålla studenterna sysselsatta.
– Jag har upplevt att många inte riktigt vet vad de ska göra med all sin tid. De får ju en litteraturlista och instruktioner hur de ska läsa men det tar inte riktigt veckans alla timmar. Väldigt många mår bra av att få tydliga instruktioner om vad de skulle kunna göra mera – inte vad de måste, men vad de kan göra.
Sätt fler deadlines.
– Det är viktigt som lärare att göra vad man kan för att hjälpa och stimulera studenterna. Jag brukar ha deadlines, och ge dem någon uppgift nästan varje dag. Det är mer för studenter som inte har erfarenhet av att planera sin tid, men som regel brukar de flesta vara positiva till det. Pytsa ut uppgifterna och se till att det blir variation över veckan. Det kan till exempel vara en uppgift att översätta 20 meningar ena dagen och plugga glosor på glospluggningssajten nästa. Det är också mycket av de här uppgifterna som rättas direkt av systemen, vilket också sparar tid för läraren. Jag ser i systemet att många jobbar mer än minimum.
Jobba med kamratgranskning.
– Ge studenterna uppgifter som de kan göra i par eller tre personer tillsammans. Låt dem gå igenom uppgifter tillsammans, sen kanske uppgiften kan gå in till läraren, men det är inte alltid nödvändigt.
Skapa engagemang genom diskussionsforum.
– I ett diskussionsforum kan man kasta ut frågor bara för att få studenterna engagerade. Försök hitta frågor som upplevs spännande och intressanta.
Låt studenterna formulera frågorna.
– Ge studenterna i uppgift att formulera frågor eller att reagera känslomässigt på en text.
Mät inte allt.
– Många kurser kvantifierar så mycket. Studenten måste komma med si eller så många inlägg. Det brukar inte jag göra, de måste bara vara med.
Utnyttja studenterna som en resurs.
– Använd forum där studenterna får ställa frågor om saker de inte förstår och uppmana dem att svara på varandras frågor. Det sparar också mig som lärare mycket tid, jag behöver bara gå in och se till att ingen svarat felaktigt.
Var inte rädd för nätbaserade kurser.
– Många som inte haft nätbaserade kurser tror att de tar så mycket tid. Första gången tar det förstås tid att utveckla kursen, men det gäller bara att komma över den där första tröskeln. Jag tycker att det är bekvämare med nätkurser för man är oberoende av tid och rum, och kan jobba då det passar en själv.