Foto: Illustration: Cecilia Lundgren

Att utföra eller uppfylla? Pedagogiska dilemman i lärares erfarenheter.

Utbildning & lärande

År 2019 infördes den så kallade åtgärdsgarantin i svenska skolor för att tidigt identifiera och stödja elevers läs- och skrivutveckling samt taluppfattning i årskurs f-3. I det här seminariet presenterar Kristin Westerholm sin studie med fokus på lärares lärares erfarenheter av arbete med identifiering och stödinsatser avseende taluppfattning.

Seminarium
27 nov 2024
Online på Zoom

Kristin Westerholm, fil.lic Linköpings universitet
Bra att veta
Seminariet är öppet för alla intresserade. För att får till gång till Zoom-länk, kontakta helen.lindgren@gu.se
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

År 2019 infördes den så kallade åtgärdsgarantin i svenska skolor för att tidigt identifiera och stödja elevers läs- och skrivutveckling samt taluppfattning i årskurs f-3. På seminariet presenteras en studie som specifikt fokuserar på lärares erfarenheter av arbete med identifiering och stödinsatser avseende taluppfattning under höstterminen i årskurs 1. Kristin Westerholm har intervjuat 14 lärare i årskurs 1 om deras erfarenheter av arbetet till följd av Åtgärdsgarantin gällande identifiering och stödinsatser. En slutsats hon drar är att lärare utifrån sina tidigare erfarenheter, övertygelser och målsättningar erfar nya pedagogiska dilemman som uppstår i den pågående arbetssituationen till följd av Åtgärdsgarantin. Dessa dilemman kan leda till att elever med bristande taluppfattning identifieras men ändå inte ges det stöd de har rätt till. En kritisk fråga är då om det är möjligt att reformen inte leder till de förändringar som beskrivs vara Åtgärdsgarantins mål.