- Helena Munktell: Bränningar
- André Jolivet: Flöjtkonsert, solist: Reetta Hakala, flöjt
- Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 5
Dirigent: Magdalena Pawlisz
Medverkande: Studenter från masterprogrammet i symfoniskt orkesterspel, kandidatprogrammet i klassisk musik samt från Interpretationskurserna för musiker.
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 5
Fyra toner är utgångspunkten för en av de största innovationerna i västerländsk musik: Beethovens femma, eller Ödessymfonin, premiärspelades i Wien 1808. Den delar upp tiden i ett före och efter. Utifrån detta urenkla, men ikoniska riff växer en hel symfoni fram. Liksom fraktaler eller naturens egna mönster uppstår ett musikaliskt makrokomsos ur ett mikro-dito.
Få klassiska stycken har satt lika stora avtryck i vår tids populärkultur: I Disneys Fantasia 2000, i filmen Breakfast Club, diskofierad i Saturday Night Fever, och så vidare. Under andra världskriget tjänade det där fyratoners temat som signatur för BBC. Och som av en händelse utgörs morsekoden för bokstaven V – som i victory – av tre korta och en lång ton (di-di-di-dah), vilket råkar matcha inledningsmotivet i fråga – i en symfoni om just kamp och seger – som också råkar vara symfoni nummer fem, det vill säga V enligt det romerska räknesystemet.
André Jolivet: Flöjtkonsert
Flöjtkonserten, komponerad 1949, präglas av en melodisk nyfikenhet och är tekniskt krävande utan att för den skull bli onödigt tillkrånglad. Verket hämtar inspiration från antika och utomeuropeiska teman. Konserten är präglad av Jolivets intresse för mysticism och primitivism, vilket skapar en unik kombination av rytmisk komplexitet och melodisk frihet.
Helena Munktell: Bränningar,
Detta orkesterverk, komponerat 1893, målar upp dramatiska havslandskap. Med sin rika instrumentation och dynamiska kontraster fångar stycket vågornas rörelse, från stillhet till storm. Det reflekterar Munktells skicklighet och hennes förmåga att skildra naturens kraft i musik.
Om evenemang på Högskolan för scen och musik