Hur skapar vi en skola som ger alla elever lika möjligheter att lyckas, oavsett var de bor eller vilka förutsättningar de har? Vilken betydelse har skolledarskapet för att skapa en inkluderande och likvärdig utbildning?
Seminarium
Datum
21 jan 2025
Tid
16:30 - 19:00
Plats
Kjell Härnqvistsalen AK2 155, Hus A, Pedagogen, Västra Hamngatan 25
Antal platser
300
Sista anmälningsdag
20 januari 2025
Bra att veta
Anmäl dig för att delta på plats. En Zoom-länk för digitalt deltagande publiceras här strax före seminariets start.
Tisdagen den 21 januari 2025 är det äntligen dags för boksläpp av antologin Leda för likvärdighet.
Klockan 16.30 slås dörrarna upp till mingel, tilltugg och musikunderhållning av elever från Utmarksskolan.
Klockan 17.00 bjuds det på ett inramande anförande av professor Elisabet Nihlfors, och redaktörerna Åsa Hirsh och Mette Liljenberg presenterar upprinnelsen till boken. Därefter följer kapitelpresentationer och panelsamtal där forskare, rektorer, huvudmannachefer och representanter för skolmyndigheter medverkar. Det blir en kväll med mingel, musik, boklotteri och spännande samtal!
Kapitelpresentationer
Rektorers krishantering i strukturellt missgynnade områden
Aida Alvinius, professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan.
Att lyckas ta sig igenom en kris genom fokus på god undervisning
Torbjörn Bengtsson, skolledare på Utmarksskolan i Kortedala, Göteborg, med ansvar för skolans högstadium och musikprofil
Skola som arena – samverkan i praktiken
Marika Andersson, rektor på Lövgärdesskolan i Göteborg och kurslärare på rektorsutbildningen i Göteborg. Eva Looström, som har lång erfarenhet av att arbeta med delaktighet och demokratiutveckling tillsammans med barn och unga.
Att leda sköra förändringsprocesser – om rektorers handlingsinriktningar vid styrd skolintegration
Emma Arneback, docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Skolstängning som strategi för att skapa likvärdig skola
Linda Forssén, arbetar som rektor i grundskolan och har uppdrag inom rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet samt inom Samverkan för bästa skola vid Karlstads universitet. Anna Malmsköld, rektor inom anpassad grundskola i Trollhättans stad.
Det kompensatoriska uppdraget för social rättvisa
Åsa Karlsson Peréz, lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Det dolda kompensatoriska uppdraget
Henrik Ljungqvist, skolchef i Flen.
Panel
Eva Andersson Berglund, biträdande rektor på Bergsjöskolan i Göteborg.
Anders Duvkär, chef för skolans organisation och ledning, Skolutvecklingsavdelningen, Skolverket.
Happy Hilmarsdottir Arenvall, barn- och ungdomsdirektör i Järfälla kommun och ansvarig för kommunens förskolor och grundskolor.
Jan Håkansson, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning, Högskolan Dalarna.
Carolin Juneberg, skolledare i Göteborgs stad.
Lotta Lekander, utbildningschef i Göteborgs grundskoleförvaltning med ansvar för samtliga kommunala grundskolor i nordöstra Göteborg.
Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap, Uppsala universitet.