Disputation: Nick Aikens, konstnärlig gestaltning (Fri konst)

Kultur & språk

Nick Aikens disputerar med avhandlingen Rewinding Internationalism: An Exhibitionary Inquiry on the Political Imaginary. Välkommen den 8 december!

Disputation
8 dec 2023
HDK-Valand, X-Library, Vasagatan 50

HDK-Valand – Högskolan för konst och design

"Rewinding Internationalism: An Exhibitionary Inquiry into the Political Imaginary" utforskar kopplingen mellan utställningsproduktion, undersökningsprocesser och den politiska sfären. Projektet, baserat på doktorandens kuratoriska praxis, undersöker hur utställningar kan fungera som både en plats för konstnärlig gestaltning och politisk reflektion. Genom att balansera det ontologiska-epistemologiska och operationella bidrar doktorsavhandlingen till diskursen om förhållandet mellan utställningar, undersökningar och det politiska inom konstvärlden sedan 1990-talet. Den exemplifieras genom genomförandet av utställningen "Rewinding Internationalism", som framhäver utställningsproduktionens roll som en plats för undersökning och för politiska reflektioner, diskussioner eller handlingar.

Opponent
Sarah Pierce, artist-researcher, senior lecturer, National College of Art and Design, Dublin, Ireland

Betygsnämnd​​​​​
Carolina Rito, Professor of Creative Practice Research, CAMC, Coventry University, UK

Bassam El Baroni, associate professor in curating and mediating art at the Department of Art and Media, School of Arts, Design and Architecture, Aalto University, Finland

Jyoti Mistry, professor in film, HDK-Valand – Academy of Art and Design, University of Gothenburg

Ordförande vid disputation
Dr Niclas Östlind.

Ladda ner avhandlingen här

Disputationen sker på engelska.

Mer information på den internationella sidan.