Dokumentärfilmen ULTRA, en Work In Progress

Populärvetenskap

En film om läktarkulturens starka gemenskap.

Filmvisning
4 dec 2024
Trappscenen, Världskulturmuseet
Kostnad
60 kr med årskort till Världskulturmuseet, 80 kr utan årskort. Fri entré för dig under 19 år.

Ragnhild Ekner, dokumentärfilmare
Institutionen för globala studier och Världskulturmuseet

Dokumentärfilmaren Ragnhild Ekner visar delar av sin film ”ULTRA”. Filmen handlar om subkulturens starka gemenskap, i detta fall läktarkulturens.

Ragnhild har rört sig runt om i världen för att försöka fånga den energi och det engagemang som är unik för just fotbollsläktaren, och porträtterar hur läktaren både speglar och utmanar sina olika samhälleliga kontexter.

Under denna kväll kommer Ragnhild att visa valda bitar av sitt material, berätta om sina intryck av resorna till läktare världen över och samtala med publiken.

Filmvisningen är fjärde och sista delen i vår föreläsningsserie där vi fördjupar oss i olika aspekter av fotboll och politik. Serien är ett samarbete mellan Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet och Världskulturmuseet.