Fjärrforskning och närläsning - hotade kulturarv och digitala metoder

Forskning

Den 1 oktober öppnar vi portarna till nya Humanisten för dig som alumn från Humanistiska fakulteten. Då kommer vi att få lyssna till en av våra spännande verksamheter inom digital humaniora.

Föreläsning
1 okt 2024
Humanistiska fakulteten, Renströmsgatan 6, Göteborg

Endast för alumner från Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet.

Jonathan Westin, föreståndare vid GRIDH (Göteborgs forskningsinfrastruktur för digital humaniora) kommer då

att introducera oss till artificiell intelligens, arkiv och nya sätt att dokumentera och publicera.

Innehållet kommer att omfatta:

• Vad humanistisk infrastruktur är

• Hur GRIDH jobbar med avancerad dokumentation av hotade kulturarv i Ukraina

• Möjlighet att utforska lämningarna efter Nordenskiöldexpeditionen på Antarktis med hjälp av VR och digitala rekonstruktioner

Hålltider den 1 oktober

15:00                 Registrering och fika

15:30                 Föreläsning med Jonathan Westin

16:15                 VR-upplevelse

17:00                 Avslutning

Vi arrangerar en rundvandring i nya Humanisten för dig som vill se dig om i våra fina nya lokaler både före och efter programmet.

Vill du få en länk till inspelningen av föreläsningen och anmälan till rundvandringen görs i anmälningsformuläret.