Medverkande
Elisabet Öhrn är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Öhrns forskning har utbildningssociologisk forskningsinriktning och fokuserar maktrelationer och betydelsen av kön, social bakgrund och lokal omgivning för olika ungdomsgruppers utbildning.
Om webbinariet
Presentationen tar sin utgångspunkt i ett projekt om kön och karriär i akademin som jag ledde med start 2009. Projektet byggde empiriskt framför allt på intervjuer med doktorander och juniora forskare inom utbildningsvetenskapliga institutioner i Sverige.
Till de centrala resultaten hör att karriärer, enligt intervjuerna, formas tidigt; de som haft stöd av forskningsnätverk och forskargrupper under den tidiga doktorandtiden hade en forskningsmässigt fortsatt gynnsam karriär. De forskare, företrädesvis män, som berättar hur de tidigt bjöds till sådana sammanhang var vid tiden för intervjuerna etablerade inom forskningen vid sina institutioner, med forskningsprojekt och olika uppdrag inom akademin. I denna process föreföll också handledarna betydelsefulla, inte bara för forskarutbildningstiden och arbetet med avhandlingen, utan också för karriären efter disputationen.
Mot bakgrund av detta tänker jag tala om betydelsen av nätverk och relationer för möjligheterna att etablera sig som forskare. I det bygger jag också på ett paper som Anne-Lise Arnesen, Elina Lahelma, Lisbeth Lundahl och jag presenterade vid årets NERA-konferens. Papret med titeln Networking to support critical thinking and research, rör just nätverkande och erfarenheter av vad som kan främja juniora forskares och doktoranders forskningssammanhang.
Webbinariet hålls på svenska och är öppet för alla intresserade.
Om arrangörerna
Kollegiet genusperspektiv i pedagogik intresserar sig för frågor som rör kritiska perspektiv av genus/kön och utbildning. Läs mer på kollegiets webbsida.