Forskningsnära förskolepraktik: Vad är det?

Utbildning & lärande

Presentation av vetenskapligt grundad undervisning i förskolor med språklig mångfald

Konferens
16 sep 2024
Pedagogen hus B, lokal: BE 036

Anmälan senast 9 september:
Medarbetare i Göteborgs Stad anmäler sig i Utbildningsportalen
Medarbetare vid GU, i fristående förskolor eller andra kommuner anmäler sig genom att mejla till: agneta.pihl@forskola.goteborg.se
Arrangör
Förskoleförvaltningen och Center för skolutveckling i Göteborgs Stad samt Göteborgs universitet.

Program

14.30–15.15 Mingel: Information och inspiration från förskolor som deltagit i praktiknära forskning eller utbildningsinsatser.

15.15–15.25 Inledning

15.30–16.30 Keynote: Pirjo Lahdenperä, emerita professor i interkulturell pedagogik med inriktning mot ledarskap och styrning vid Mälardalens universitet. Hon har lång erfarenhet av praktiknära forskning och utbildning inom ledarskap och verksamhetsutveckling, speciellt i mångkulturella och interkulturella sammanhang.

16.30–17.10 Presentation av ULF-projekt: Annika Åkerblom, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Projektet har som mål att i samverkan med förskollärare utveckla vetenskapligt grundad förskolepedagogik i miljöer med språklig mångfald, med transspråkande som teoretisk bas och där barns, vårdnadshavares
och förskollärares erfarenheter och flerspråkiga kompetens nyttjas.

17.15–17.35 Röster från ett avslutat projekt: Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap

17.35–18.00 Vad är ULF? Agneta Pihl, Göteborgs Stad, presenterar förskoleförvaltningens utbildningsvetenskapliga nod, FUN.