Fotboll och politik - en farlig förbindelse?

Populärvetenskap

Föreläsning
4 sep 2024
Trappscenen, Världskulturmuseet
Kostnad
60 kr med årskort till Världskulturmuseet, 80 kr utan årskort. Fri entré för dig under 19 år.

Ulf Bjerled, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Institutionen för globala studier och Världskulturmuseet

”Fotboll och politik ska hållas isär", hör man ibland. Men så enkelt är det inte. Historien ger många exempel på hur fotboll och andra idrotter använts för politiska syften, men också på hur fotboll och idrott får konsekvenser för politiken. Hur ska vi egentligen förhålla oss till relationen mellan fotboll och politik?

Slå dig ner i trappan på Världskulturmuseet och lyssna på Ulf Bjereld som är professor i statsvetenskap och journalist.

Denna föreläsning är första delen i en serie. Under fyra onsdagskvällar, under hösten 2024, fördjupar vi oss i olika aspekter av fotboll och politik. Föreläsningarna är ett samarbete mellan Institutionen för globala studier och Världskulturmuseet.