Fotbollsnationalism - när idrotten blir politik

Populärvetenskap

Vi utforskar det komplexa samspelet mellan fotboll och nationalism.

Föreläsning
6 nov 2024
Trappscenen, Världskulturmuseet
Kostnad
60 kr med årskort till Världskulturmuseet, 80 kr utan årskort. Fri entré för dig under 19 år.

Ekim Caglar, författare och fotbollskribent.
Institutionen för globala studier och Världskulturmuseet

Bland alla kulturella uttryck är det få som lika kraftfullt kan gestalta en nations symboler, karaktär och globala ställning som fotbollen. Från jublande folkmassor till politiska uttryck på arenan, fotbollen har förmågan att både förena och splittra samhällen beroende på politiska och historiska kontexter.

I denna föreläsning utforskar vi det komplexa samspelet mellan fotboll och nationalism samt dess inverkan på historiska och samtida konflikter. Med utgångspunkt i boken "Fotboll i krig och fred – hundra år av konflikt och dialog", men också med färska exempel, presenteras hur fotbollen fungerar som en arena för chauvinism och militarism. Sammantaget ges bilden av hur en enkel idrott kan bli ett kraftfullt politiskt verktyg.

Kom och slå dig ner vid trappscenen på Världskulturmuseet, och lyssna på Ekim Caglar som är författare och fotbollskribent.

Denna föreläsning är tredje delen i vår föreläsningsserie där vi under fyra onsdagskvällar hösten 2024 fördjupar oss i olika aspekter av fotboll och politik. Föreläsningarna är ett samarbete mellan Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet och Världskulturmuseet.