Bild
Illustration av barn som leker och vuxna som sitter vid datorn
Länkstig

Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass

Forskning
Utbildning & lärande

Syftet med denna studie är att studera hur problemformulering framgångsrikt kan integreras med problemlösning för att främja yngre elevers lärande i matematik. För att bli framgångsrika problemlösare behöver elever både få lösa och formulera problemuppgifter. Hittills har problemformulering som del av matematikundervisning i tidiga skolår dock studerats i mycket begränsad omfattning. Studien genomförs som designforskning där forskare och förskoleklasslärare tillsammans planerar, implementerar och utvärderar lektionsupplägg. På presentationen ges exempel på olika sätt att integrera problemformulering med problemlösning samt presenteras tentativa designprinciper för en sådan matematikundervisning. I seminariet presenteras en forskningsstudie där forskare och lärare samverkar.

Seminarium
Datum
7 maj 2025
Tid
15:00 - 16:15
Plats
Online via Zoom

Medverkande
Andreas Ebbelind – Universitetslektor, Linnéuniversitetet, Jorryt van Bommel - Gästprofessor matematikdidaktik, Högskolan Dalarna, Maria Walla - Universitetsadjunkt matematikdidaktik, Högskolan i Dalarna, Hanna Palmér – Professor, Linnéuniversitetet
Bra att veta
Seminarieserien är öppen för alla intresserade. För att få tillgång till Zoom-länk kontakta helen.lindgren@gu.se
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

För att bli framgångsrika problemlösare behöver elever både få lösa och formulera problemuppgifter. Hittills har problemformulering som del av matematikundervisning i tidiga skolår dock studerats i mycket begränsad omfattning. Studien genomförs som designforskning där forskare och förskoleklasslärare tillsammans planerar, implementerar och utvärderar lektionsupplägg. På presentationen ges exempel på olika sätt att integrera problemformulering med problemlösning samt presenteras tentativa designprinciper för en sådan matematikundervisning.