Image
Illustration av barn som leker och vuxna som sitter vid datorn
Breadcrumb

Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass

Forskning
Utbildning & lärande

Syftet med denna studie är att studera hur problemformulering framgångsrikt kan integreras med problemlösning för att främja yngre elevers lärande i matematik. För att bli framgångsrika problemlösare behöver elever både få lösa och formulera problemuppgifter. Hittills har problemformulering som del av matematikundervisning i tidiga skolår dock studerats i mycket begränsad omfattning. Studien genomförs som designforskning där forskare och förskoleklasslärare tillsammans planerar, implementerar och utvärderar lektionsupplägg. På presentationen ges exempel på olika sätt att integrera problemformulering med problemlösning samt presenteras tentativa designprinciper för en sådan matematikundervisning. I seminariet presenteras en forskningsstudie där forskare och lärare samverkar.

Seminarium
Date
7 May 2025
Time
15:00 - 16:15
Location
Online via Zoom

Participants
Andreas Ebbelind – Universitetslektor, Linnéuniversitetet, Jorryt van Bommel - Gästprofessor matematikdidaktik, Högskolan Dalarna, Maria Walla - Universitetsadjunkt matematikdidaktik, Högskolan i Dalarna, Hanna Palmér – Professor, Linnéuniversitetet
Good to know
Seminarieserien är öppen för alla intresserade. För att få tillgång till Zoom-länk kontakta helen.lindgren@gu.se
Organizer
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

För att bli framgångsrika problemlösare behöver elever både få lösa och formulera problemuppgifter. Hittills har problemformulering som del av matematikundervisning i tidiga skolår dock studerats i mycket begränsad omfattning. Studien genomförs som designforskning där forskare och förskoleklasslärare tillsammans planerar, implementerar och utvärderar lektionsupplägg. På presentationen ges exempel på olika sätt att integrera problemformulering med problemlösning samt presenteras tentativa designprinciper för en sådan matematikundervisning.