Migrants walking

Framtidens migration - trender, utmaningar och möjligheter

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

I det här panelsamtalet möts forskare och praktiker för att utforska migrationens framtid och hur vi kan närma oss framtiden. Evenemanget är en del av konferensen OMICS 2023 och för praktiker, beslutsfattare, forskare, studenter och allmänhet. Varmt välkomna!

Konferens,
Seminarium
23 nov 2023
Ytterligare information
About OMICS 2023

Medverkande
Anders Danielsson, Assar Gabrielsson's visiting professor at the School of Economics, former County Governor of Västra Götaland and former Director General of the Migration Agency and Security Police.
Andrea Spehar, Associate Professor in Political Science, University of Gothenburg and Director of the Centre on Global Migration, University of Gothenburg.
B.S. Bhupinder Chimni, Professor,  Jindal Global Law School, Delhi, India.
Mathias Czaika, Professor in Migration and Integration and Head of Department for Migration and Globalization at Danube University Krems, Austria.
Moderator: Anja Karlsson Franck, Associate Professor in Peace and Development Studies, University of Gothenburg.
Arrangör
School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg and Centre for Global Migration at the University of Gothenburg

Hur vi tänker kring migration är ett av de mest angelägna och viktigaste samtal vi kan föra. Vår värld står inför enorma utmaningar i form av krig och väpnade konflikter, klimatförändringar, kränkningar av mänskliga rättigheter, orättvisor och ekonomisk ojämlikhet. De faktorer som driver människor att söka ett nytt liv någon annanstans kommer med stor sannolikhet att mångfaldigas i framtiden.  Denna panel kommer att samla forskare och praktiker för att utforska migrationens framtid och hur man ska närma sig denna framtid.

Panelen kommer bland annat att ta upp följande frågor:

• Vilka scenarier och drivkrafter kommer att spela en nyckelroll i den framtida migrationen?
  • Vilka kommer de nya migrationsmönstren att vara?
  • Hur kan vi förbättra insamlingen av migrationsdata?
  • Vilka utmaningar och möjligheter finns i utvecklingen av en ny, evidensbaserad migrationspolitik?

Panelmedverkande:

Anders Danielsson, Assar Gabrielssons gästprofessor vid Handelshögskolan, tidigare landshövding i Västra Götaland och tidigare generaldirektör för Migrationsverket och Säkerhetspolisen.

Andrea Spehar, docent statsvetenskap, Göteborgs universitet och föreståndare för Centrum för global migration, Göteborgs universitet.

B.S. Bhupinder Chimni, professor, Jindal Global Law School, Delhi, Indien.

Mathias Czaika, professor i migration och integration och chef för avdelningen för migration och globalisering vid Donauuniversitetet i Krems, Österrike.

Moderator: Anja Karlsson Franck, docent i freds- och utvecklingsstudier, Göteborgs universitet.