Heliga Birgitta – Ett tidlöst helgon på gränsen mellan gammalt och nytt

Kultur & språk

I avhandlingen Constructing Saint Birgitta. Birgittine Preaching and the Cult of Saint Birgitta in Vadstena Abbey, c. 1397–1510 undersöker Erik Bergman, teologie doktor i kyrkohistoria, 130 predikningar på den heliga Birgittas festdagar. Dessa källor erbjuder en möjlighet till ett fördjupat studium av helgonkulter från medeltiden.

Seminarium
16 okt 2024
Renströmsgatan 6, Humanisten, Göteborgs universitet, sal J233

Bra att veta
Institutionen har ett Högre seminarium som är en angelägenhet för samtliga ämnen. Här möts doktorander, forskare och studenter för idéutbyte och perspektiv utöver ämnesgränserna. Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs!
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Från Vadstena kloster i Östergötland, Sveriges kanske främsta pilgrimsort och främsta lärocenter under medeltiden, finns ca. 12 000 predikningar bevarade. Dessa predikningar har fram tills slutet av 1990-talet med några undantag samlat damm i arkiven. När dessa återigen förts fram i ljuset har forskare på nytt givits ett ovärderligt och bortglömt material för att förstå medeltida kyrkoliv. I min avhandling Constructing Saint Birgitta. Birgittine Preaching and the Cult of Saint Birgitta in Vadstena Abbey, c. 1397–1510 undersöker jag 130 predikningar på den heliga Birgittas festdagar. Dessa källor erbjuder en möjlighet till ett fördjupat studium av helgonkulter från medeltiden. I seminariet skall vi fördjupa oss i frågor om predikans relation till Birgittakulten, Birgittabildens influenser och unicitet samt Birgittabildens föränderlighet utifrån olika kontexter. I detta seminarium skall jag presentera avhandlingen resultat och diskutera metodologiska frågor i studiet av predikningar vad gäller muntlig genre bevarad i skriftlig form, originalitet kontra unicitet, och bibeltolkning och tradition.

Ordförande: Martin Berntsson