man med tygkreation med ormar
Foto: Claudia López Terroso

Invigning av Sveriges första excellenscenter för konstnärlig forskning – CAPIm

Kultur & språk

Tillsammans med Kungliga Konsthögskolan bjuder HDK-Valand, Göteborgs universitet in till lanseringen av Centret för konst och det politiska imaginära (CAPIm), Sveriges första excellenscenter för konstnärlig forskning. Du är välkommen att delta i Stockholm eller online via zoom.

Invigning,
Konferens
23 okt 2024
Muralen, Kungliga Konsthögskolan, Flaggmansvägen 1, Stockholm

CAPIm är dedikerat till utforskandet av mötet mellan samtidskonst och det politiska imaginära. Lanseringen är ett flerårigt samarbete mellan HDK-Valand och Kungliga Konsthögskolan, med finansiering från Vetenskapsrådet.

Centrumet leds av prof. Mick Wilson och prof. Natasha Marie Llorens, som tillsammans med prof. Jyoti Mistry och fil.dr Axel Andersson utgör dess styrgrupp.

Under lanseringen, samtidigt som vi presenterar CAPIms preliminära program, är vi angelägna om att höra dina tankar om möjliga sätt på vilka det nya centret kan bidra till och stödja den bredare utvecklingen av konstnärlig forskning i Sverige och internationellt. Evenemanget avslutas med en mottagning där förfriskningar kommer att serveras.

Program:

Välkomsttal och Introduktion
Prof. Mick Wilson och Prof. Natasha Marie Llorens

Panel
Maria Hlavajova i samtal med Prof. Mick Wilson

Paus.

Föreläsning
Dr. Naomi Rincón Gallardo

Presentation
Dr. Axel Andersson

Avslutande panelsamtal och öppen diskussion

Stanna gärna kvar efteråt för fortsatt samtal och nätverkande