Länkstig

Lek och undervisning på vetenskaplig grund

Forskning
Utbildning & lärande

Välkomna till seminariet "Lek och undervisning på vetenskaplig grund: Hur ett arbetslag lär om lekresponsiv undervisning" som presenterar en ny avhandling med fokus på lärares lärande i förskolan.

Seminarium
Datum
15 okt 2024
Tid
15:00 - 16:30
Plats
Online på Zoom
Ytterligare information
Anslut till seminariet

Medverkande
Emelie Stavholm
Bra att veta
Evenemanget är öppet för allmänheten och kostnadsfritt, ingen anmälan krävs.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt Kollegiet för didaktik och barns lärande

Emelie Stavholm berättar om sin avhandling som handlar om lärares lärande i förskolan. Hon har studerat hur ett arbetslag i förskolan lär sig om en didaktisk teori som heter lekresponsiv undervisning. Avhandlingen har inriktats på hur det går till när arbetslaget lär sig nya begrepp, hur de lär sig om sin roll i barns lek samt hur den nya kunskapen hjälpte till att resonera kring utmaningen om att integrera digitala teknologier i förskolans praktik. Hon kommer även att prata om vad resultaten kan ha för betydelse för hur man kan tänka kring professionellt lärande i förskolan.  Emelies avhandling hittar du här.