Välkommen till nätverkskonferens 2025!
I årets konferens med PUFF-nätverket kommer vi att fokusera på möjligheter till en hållbar förskola, utifrån forskning och beprövad erfarenhet. I förskolan ses hållbarhet utifrån holistiska och pluralistiska perspektiv där undervisningen förutsätter aktiva och närvarande vuxna och kommunikationen mellan vuxna och barn betonas. Barn ska ges förutsättningar till aktörskap och ett demokratiskt förhållningssätt. Hur kan förskoleverksamheten organiseras på ett sätt som blir hållbart för personalen och hur kan barnens deltagande i lek främjas för att värna social hållbarhet? Hur kan rum för lekar skapas där barn och vuxna i respons på varandra bidrar till en utvecklande verksamhet?
Bland föreläsarna finns en förste förskollärare, en rektor, en verksamhetsutvecklare och tre professorer. Alla deltagare på konferensen kommer också att få möjlighet att diskutera i grupper med nya och gamla kollegor.
Program
9:00 - 9:10 Introduktion
Pernilla Lagerlöf, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet; Koordinator för nätverket PUFF
9:10 – 10:00 Från global policy till praktik: Hur lekresponsiv undervisning kan bidra till hållbarhet i förskolan.
Ingrid Pramling Samuelsson, seniorprofessor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet
De globala frågorna finns lokalt hos oss. I Sverige ger ett forsknings- och utvecklingsprogram, kallat Hållbar förskola, en inblick i vad som händer i praktiken när förskollärare, rektor och förskolechefer är involverade i kompetensutveckling för hållbarhet. Det är inte bara läroplanens innehåll som måste beaktas i hållbarhet, barns rättigheter och handlingsfrihet är också centrala i det pedagogiska förhållningssättet. Leken är central i små barns liv och värderas högt i de flesta förskolor, men det finns fortfarande frågor om hur leken kan användas för att främja barns lärande. Lekresponsiv undervisning visar oss hur vi kan stödja barns handlingskraft och bidra till att de blir globala medborgare som kan engagera sig kreativt i att möta utmaningarna och problemen förframtiden.
10:00-10:30 Kaffe
10:30-11:10 Flerspråkiga barn och guidad lek i förskolan
Asta Cekaite, professor, Tema Barn, Linköpings universitet.
Lekar är en viktig del av barns vardagen i förskolan: de kan bidra till barns socialitet, lärande, och språkutveckling. Guidad lek som en del av lekresponsiv undervisning kan bidra både till flerspråkiga barns språkligt aktivt deltagande, och till deras kamratgruppkulturer. Denna föreläsning presenterar erfarenheter av pedagogers arbete med språkutvecklande arbetssätt i flerspråkiga förskolegrupper. Presentationen diskuterar möjligheter och begränsningar som pedagoger möter i lekpraktiker med barn, och beskriver hur man kan bemöta barn med olika språkliga kompetenser i vardagen.
11:10-11:50 ”Nu ska vi ut och resa”: Att implementera LRU i förskolan på ett hållbart sätt från en förskollärare, en rektor och en forskares perspektiv
Therese Jonsson, Förste förskollärare; Anna Johannisson, rektor; Cecilia Wallerstedt, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Stenungsunds kommun har under de senaste åren arbetat med att implementera Lekresponsiv undervisning i alla förskolor och denna teori har genomsyrat stora delar av kompetensutvecklingsarbetet. I denna föreläsning kommer erfarenheter från kommunen att presenteras, bland annat genom praktiska exempel på hur lekresponsiv undervisning har tagit sig uttryck i en förskola där temat under en termin varit resor. Hur har organisationen varit upplagd och vad har detta möjliggjort för barnen?
11:50-13:10 Lunch (på valfri plats, ingår ej i konferensavgiften)
13:10–14.40 Diskussionsmöten (utifrån yrkesgrupper, här tas teman upp från förmiddagen + kaffe)
Utifrån förmiddagens föreläsningar lyfts teman att ytterligare fördjupa sig i utifrån praktik-, lednings- och forskarperspektiv. Du kommer ges möjlighet att nätverka, kommunicera och diskutera kring utmaningar och möjligheter med ’Lekresponsiv undervisning för en hållbar förskola’, med andra konferensdeltagare. Kanske väcks nya frågeställningar som vi kan knyta ihop säcken med?
Lokaler för diskussionsmöten:
I salarna AK2 133, AK2 140 och AK2 138, möts undervisande förskolepersonal
I sal AK2 139 möts ni med ledningsuppdrag (rektorer, utvecklingsledare mm.)
I Kjell Härnqvistsalen möts forskare och andra lärosätesanställda
Gruppera er i lagom diskussionsgrupper (5–6 personer), välj en sekreterare och följ anvisningarna i de utlagda diskussionsdokumenten.
14:40-15:10 Rum för lärande – rum för lekar
Lotta Geijer, verksamhetsutvecklare i Göteborg
Hur skapar vi ett arbetssätt där leken inte behöver underordnas lärandet eller lärandet underordnas leken? Kan barnens lek och fantasi integreras med undervisning och bilda en helhet? Med ett inlyssnande arbetssätt gentemot barnens tankar och intressen arbetar vi för att skapa en hållbar utbildning där vi genom lek och fantasi driver en målstyrd undervisning, som bygger på barns rätt till delaktighet och inflytande. I föreläsningen beskrivs hur vi genom utformandet av en föränderlig och stimulerande lärmiljö arbetar för att locka barnen till lek, utforskande och lärande.
15:10-16:00 Sammanställning från diskussioner, Framåtblickar
Niklas Pramling, professor, Göteborgs universitet; m.fl.