- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Pernilla Lagerlöf
Pernilla Lagerlöf
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Pernilla Lagerlöf
Jag disputerade 2016 med avhandlingen Musical play: Children interacting with and around music technology inom forskningsutbildningsämnet barn- och ungdomsvetenskap.
Jag har en bakgrund som förskollärare och har även en mastersexamen i specialpedagogik. Jag tjänstgör på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande sedan 2010. Främst undervisar jag på förskollärarprogrammet där jag bland annat är kursledare för kursen LÖFA50 Konstarter, estetik och lärande 2 för förskollärare,15 högskolepoäng. Det är en valbar kurs på avancerad nivå i förskollärarprogrammets 7:e termin.
Mitt forskningsintresse Avhandlingsarbetet var en del av ett storskaligt internationellt projekt som var finansierat av EU (Sjunde ramprogrammet). Projektet som kallades MIROR (Musical Interaction Relying on Reflection) pågick mellan 2010-2013, var tvärvetenskapligt och avsåg att undersöka yngre barns användande av musikteknologier som var designade med syfte att bidra till yngre barns musiklärande. Mitt specifika intresse i relation till det övergripande projektet var att undersöka lärarens roll i anslutning till ett datorprogram för musikimprovisation. Jag studerade hur barn och lärare interagerade med och i anslutning till detta program då det användes som ett didaktiskt redskap inom förskolans kontext.
Jag är intresserad av förskolebarns lärande, bland annat inom konst och musik och hur lärare kan bidra och stötta barn att utveckla dessa förmågor. Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:
• Lekbaserad didaktik – att utveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskollärare. Finansierat av Skolforskningsinstitutet (Skolfi 2016/112). • Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Nordiska Akvarellmuseet
-
Cross-linguistic Interpretation of Figurative Expressions in Collaborative Language Learning: Gaps as Instances for
Learning
Daniela Karlsson, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Åsa Mäkitalo, Niklas Pramling, Roger Säljö
English Language Teaching - 2024 -
‘Children say playing and adults say working’: Children negotiating regulations on digital media in a Swedish
preschool
Pernilla Lagerlöf
Children & society - 2024 -
Re-mediation in Early Childhood Teachers’ Reasoning about their Role in Play: An Empirical Study of the Learning Process of a Work
Team
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Early Years - 2024 -
Enhancing sustainable development through analyzing video-sequences in practices developing research
projects
Emelie Stavholm, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
OMEP European conference: Sustainability from the start - 2024 -
The mediating role of concepts for collective reasoning about integrating play, teaching and digital media in preschool: A potential for enabled agency for early childhood
teachers
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Journal of Early Childhood Research - 2023 -
Participation and responsiveness: children’s rights in play from the perspective of play-responsive early childhood education and care and the
UNCRC
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Oxford Review of Education - 2023 -
Exploring the mediating role of concepts for reasoning about integrating digital media in preschool: A potential for enabled agency for early childhood
teachers
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
31st EECERA ANNUAL CONFERENCE Children’s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development Cascais near Lisbon, Portugal 30th August – 2nd September 2023 - 2023 -
Interprofessional Dialogue and the Importance of Contextualising Children’s Participation: A Collaboration Between Different Disciplines Around New
Technology
Pernilla Lagerlöf
Wallerstedt, C., Brooks, E., Eriksen Ødegaard, E., Pramling, N. (eds) Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals. International Perspectives on Early Childhood Education and Development, vol 38. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14583-4_8 - 2023 -
Teaching activities with toddlers: Considerations on theoretical and empirical
grounds
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling
Nordisk Barnehageforskning - 2022 -
Toddlers in teaching activities in preschool: Considerations on theoretical and empirical
grounds
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
30th EECERA ANNUAL CONFERENCE: ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland. 23rd – 26th August 2022 - 2022 -
Socioculturally-informed Interaction Analysis (SIA): Methodology and theoretical and empirical contributions of an emerging research program in early childhood
education
Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Malin Nilsen, Louise Peterson, Ewa Skantz Åberg, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2022 -
Appropriating the concept of metacommunication: An empirical study of the professional learning of an early childhood education
work-team
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2021 -
Triggering in play: Opening up dimensions of imagination in adult-child
play
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Pernilla Lagerlöf
Learning, Culture and Social Interaction - 2021 -
Students’ Repertoire of Ways of Responding to Translation Challenges in Bilingual Education and its Implications for Language
Learning
Daniela Karlsson, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling
ECER 2020, Glasgow - European Conference on Educational Research, August 25-28, 2020 (Conference cancelled) - 2020 -
‘I don’t even dare to do it’: Problematising the Image of the Competent and Musical
Child
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2019 -
The Letter Thief: From Playing to Teaching to Learning to
Playing
Niklas Pramling, C. Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, I. Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Learning, Teaching, and
Didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
The Lion and the Mouse: How and Why Teachers Succeed in Becoming Participants in Children’s Ongoing
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Barns ’agency’ i lekresponsiv
undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Livslångt
lärande
-
Play-responsive teaching in early childhood
education.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, Hanna Palmér, Maria Magnusson, Susanne Thulin, Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
2019 -
The Innovative Teacher - A Pilot
Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson , Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University - 2019 -
Exploring children’s musical learning from a play-responsive teaching
perspective
Pernilla Lagerlöf
The international conference ECEC - The Nordic way, hosted by the Norwegian Ministry of Education and Research and the Union of Education in Norway. Oslo, March 2019 - 2019 -
Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i
förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research - 2018 -
Preschool Children’s Play and Alignments in a Bracketed Framing of a Music-technological
Breakdown
Pernilla Lagerlöf, Louise Peterson
Research on Children and Social Interaction - 2018 -
"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk
verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum - 2017 -
Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i
musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek. - 2017 -
Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för
delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola - 2017 -
"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play
activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark - 2017 -
Young children and early childhood arts education: What can we learn from current
research?
Susanne Garvis, Pernilla Lagerlöf
The Palgrave Handbook of Global Arts Education - 2017 -
Communicating in and about
music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology - 2016 -
To jointly create a musical-play event in Swedish
preschool
Pernilla Lagerlöf
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland - 2016 -
Musical play: Children interacting with and around music
technology
Pernilla Lagerlöf
2016 -
Musical make-believe playing: three preschoolers collaboratively initiating play
‘in-between’
Pernilla Lagerlöf
Early Years - 2015 -
The teacher’s role as a co-creator in activities with and around a new music
technology
Pernilla Lagerlöf
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya - 2015 -
Preschoolers’ make-believe playing while
music-playing
Pernilla Lagerlöf
4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» - Moscow, Russia. - 2015 -
Lärarens roll i barns lärande med en ny musikteknologi. Svenska bidraget till europeiska forskningsprojektet
MIROR
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Bengt Olsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2014 -
Att dela
musikupplevelser
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Man ser inte gruppen för alla barn - 2014 -
Playing, new music technology and the struggle with achieving
intersubjectivity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Journal of Music, Technology and Education - 2014 -
The challenge of coordinating perspectives in a musical play
activity.
Pernilla Lagerlöf
24th EECERA conference: ‘US, THEM & ME: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes’– Crete, Greece. - 2014 -
Digital technologies in early childhood education – Engaging children’s participation in a technology-mediated musical
dialogue
Pernilla Lagerlöf
66th OMEP World Assembly and Conference, University College Cork, Irland - 2014 -
Lärande i musik - barn och lärare i tongivande
samspel
-
Engaging children’s participation in and around a new music technology through playful
framing
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education - 2013 -
Musical Play in 6-Year-Old Children and an Adult Interacting with and Around a New Music
Technology
Pernilla Lagerlöf
23rd EECERA conference: Value, Culture and contexts – Tallinn, Estonia - 2013 -
Att berika barns musikaliska
lyssnande
Pernilla Lagerlöf
I. Pramling Samuelsson & I. Tallberg Broman (red.), Barndom, lärande och ämnesdidaktik - 2013 -
Exploring turn-taking in children’s interaction with a new music
technology
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
He Kupu - 2011 -
Exploring turn-taking in children’s interaction with a new music
technology.
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
He Kupu - 2011