Bild ur boken Messages from Ukraine

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Vad hände de första veckorna efter Rysslands invasionskrig av Ukraina i februari 2022? Välkommen till vernissage och utställning i Göteborgs universitets huvudbyggnad Vasaparken, baserad på Gregg Bucken-Knapps och den estniske serietecknaren Joonas Sildres gemensamma bok "Messages from Ukraine".

Utställning
8 mar 2023 - 10 apr 2023
Plats
Vasaparken, Göteborgs universitet

Arrangör
Jonsereds herrgård & International Centre, Göteborgs universitet

Välkommen till vernissage och utställning i Göteborgs universitets huvudbyggnad i Vasaparken. Utställningen baserar sig på Gregg Bucken-Knapps, professor i offentlig förvaltning och den estniske serietecknaren Joonas Sildres gemensamma bok Messages from Ukraine, en kort grafisk roman som utspelar sig under krigets första dramatiska veckor i Ukraina. Boken bygger på textmeddelanden från 15 ukrainska medborgare verksamma inom fältet migration/integration.

VERNISSAGE PÅ VASAPARKEN 8 MARS
12.00 Utställningen invigs av
Eva Wiberg rektor vid Göteborgs universitet
12.10 Messages from Ukraine. Gregg Bucken-Knapp, professor i offentlig förvaltning, Lisa Churkina, som medverkar i boken, och Nataliya Berbyuk Lindström docent i kommunikation
Språk: engelska.

Varmt välkomna! // Universitetsledningen, International Centre och Jonsereds herrgård

--------

VANDRINGSUTSTÄLLNING – TURNÉPLAN
teborgs universitets huvudbyggnad Vasaparken 8/3 – 10/4
Domkyrkoplan i samband med Fredsdagen 8 maj 13/4 – 10/5
Humanistiska fakulteten 11/5 – 1/6
Ekonomiska biblioteket, under september
Institutionen för tillämpad IT, under oktober
Biomedicinska biblioteket, under november

Vandringsutställningen anordnas av International Centre och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet, i samverkan med utställande parter på universitetet. Samverkanspartner för utställningen i samband med Fredsdagen 8 maj: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Judiska församlingen, Svenska kyrkan, Sensus, Innerstaden Göteborg, Medieakademien, och Bokmässan; med stöd av Levande historia i Göteborg.

OM MESSAGES FROM UKRAINE – BOKEN OCH UTSTÄLLNINGEN
Messages from Ukraine är utgiven av University of Toronto Press, som har beslutat att låta bokens intäkter gå till Canada-Ukraine Foundation, en stiftelse som erbjuder humanitärt stöd till människor i Ukraina. Utställningen är finansierad av medel från Svenska Institutet.
Titta på trailern till boken här

KONTAKT
För allmänna frågor och pressförfrågningar: jonseredsherrgard@gu.se eller 031 786 54 15
För frågor kring boken Messages from Ukraine:
gregg.bucken-knapp@spa.gu.se eller 031 786 51 17