När Celtic och St Pauli gjorde slut: Israel-Palestinakonflikten på fotbollsläktaren

Populärvetenskap

Föreläsning
2 okt 2024
Trappscenen, Världskulturmuseet
Kostnad
60kr med årskort till Världskulturmuseet, 80 kr utan årskort. Fri entré för dig under 19 år.

Anja Franck, docent i freds- och utvecklingsforskning på Göteborgs universitet.
Institutionen för globala studier och Världskulturmuseet

Under 2023 uppstod en konflikt inom och mellan flera fotbollsklubbar i Europa kring det pågående kriget på Gazaremsan. Men hur letar sig egentligen en konflikt i Mellanöstern in på fotbollsläktarna i Europa? Vad spelar kollektiva minnen i samhället och fotbollsklubbars speciella arv för roll för hur supportrar och klubbar tar ställning och engagerar sig i nutida konflikter? Och vilka speciella uttryck tar sig politiska konflikter på fotbollsläktaren?

Slå dig ner vid trappscenen på Världskulturmuseet, ta en dricka i baren om du vill och lyssna på Anja Franck som är docent i freds- och utvecklingsforskning på Göteborgs universitet.

Denna föreläsning är andra delen i vår föreläsningsserie där vi under fyra onsdagskvällar hösten 2024 fördjupar oss i olika aspekter av fotboll och politik. Föreläsningarna är ett samarbete mellan Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet och Världskulturmuseet.