Foto: Illustration: Cecilia Lundgren

Rita hur det ser ut när vi har matematik

Utbildning & lärande

Den matematikundervisning som unga elever möter påverkar inte bara den matematik de får möjlighet att lära sig, utan även deras syn på vad matematik är, hur matematik undervisas och hur de ser på sin förmåga att lära sig matematik. I den här presentationen kommer en studie om problemlösning och problemformulering med svenska sexåringar att tjäna som exempel.

Seminarium
24 jan 2024
Online via Zoom

Andreas Ebbelind, Linnéuniversitetet
Bra att veta
Öppet för alla intresserade. Kontakta helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoom-länken.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Under seminariet fördjupar vi oss i hur barns deltagande i utbildningen kan påverka deras syn på vad det innebär att bli undervisad och att lära sig matematik genom att jämföra teckningar av matematikklassrum gjorda av barn från åtta förskoleklasser, varav fyra deltog i studien Problemlösning i Förskoleklass, PiF.

________________

EMLA-seminarierna genomförs i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet. Seminarieserien är öppen för alla intresserade.