Fyra personer lyssnar på musik
Foto: Monica Havström

Säger din musiksmak vem du är?

Kultur & språk

Välkommen att delta i ett experiment där en AI mäter din personlighet utifrån musiken du gillar. Detta är en del av ett forskningsprojekt i ämnet datalingvistik på Göteborgs universitet.

5 sep 2024

Chatkonversationen sker på engelska.
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Vi välkomnar dig att vare del av ett experiment där en AI mäter din personlighet utifrån musiken du gillar. Som deltagare får du besvara hur mycket du gillar musiksnuttar som du får lyssna på. Utifrån dina svar bedömer sedan en AI bland annat hur utåtriktad och tillmötesgående du är.

Hur fungerar experimentet?

Medverkan sker anonymt i en webbläsare och tar ca 30 minuter. Ingen föranmälan krävs.
Du kan delta hemifrån, eller på annan valfri plats, och behöver ha en dator med högtalare eller hörlurar. Sedan klickar du bara på länken när experimentet ska börja. Observera att webbsidan du kommer till inte är anpassad för mobiltelefon.

När du har lyssnat på musikdelen kommer du paras ihop med en annan anonym deltagare automatiskt och testresultaten förmedlas genom er chattkonversation, som sker på engelska.

När och hur?

Experimentet äger rum torsdag den 5 september kl 19 och nås via länken Delta i experimentet.

Här kan du ladda ner en påminnelse till din kalender om du föredrar att få en avisering. Länk till kalenderpåminnelse

Experimentet genomförs inom ramen för Alexander Bermans doktorandstudier vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet. Chattkonversationerna kommer spelas in och göras tillgängliga för forskningsändamål. Syftet med projektet är att studera interaktion mellan människa och AI.

Läs mer om forskningen inom datalingvistik på institutionens webbsidor. Länk till Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori