Trafikkaos på Manhattan

Trängelskatt i New York: Vilka insikter kan Göteborg dela med sig av?

Samhälle & ekonomi

I juni införs trängselavgifter på Manhattan. Varför har jämförelsevis små städer som Göteborg och Stockholm implementerat trängselavgifter innan New York? Välkomna på en diskussion om politiken bakom denna typ av beslut tillsammans med Gersh Kuntzman, amerikansk journalist och influerare inom rörelsen ”livable streets” och en panel med miljöexperter.

Seminarium
7 maj 2024
Plats
B33, Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg

Gersh Kuntzman

Gersh Kuntzman (US) är chefredaktör för Streetsblog och känd för sitt engagemang och journalistiska inflytande inom rörelsen för ”livable streets”. Hans arbete har påverkat diskussionerna om stadsplaneringspolitik i USA, särskilt kring utmaningarna med trängselskatt och automatiserad trafikövervakning. Hans avslöjande av manipulering av registreringsskyltar har fått nationell uppmärksamhet och presenterats i ledande medier såsom New York Times och The New Yorker.

I maj besöker Gersh Kuntzman Göteborg i samband med ett projekt finansierat av Swedish American Bicentennial Fund för att studera modeller för trängselskattning i Sverige. I samband med hans besök bjuder Handelshögskolan i Göteborg in forskare, journalister och beslutsfattare för att främja en rik dialog som kan forma framtida stadsinitiativ.

Panel

Jessica Coria är lektor i nationalekonomi och forskar kring optimal utformning av miljöpolitiska styrmedel.

Sverker Carlsson Jagers är professor i statsvetenskap och forskar kring människors miljöbeteende, deras uppfattningar om miljö och inställning till miljöpolitiska styrmedel.

Per Bergström Jonsson, Sweco, projektledare för trängselskatteutredningen och för implementeringen av trängselskatten i Göteborg.

Ingen anmälan krävs.

Välkommen!