Program
14:30–14:35: Välkomna
14:35–15:15: YRKSIM – Exempel på praktiknära forskningsprojekt i yrkesutbildning
I projektet YRKSIM använder vi aktionsforskning där vi kartlägger, utvecklar och följer upp undervisningsnära problemområden i samverkan mellan lärare och forskare. Projektets mål är att utveckla kunskap om hur yrkesutbildningens lärmiljöer (simulerad och autentisk lärmiljö i skolan, arbetsplatsen som lärmiljö, klassrumsmiljön och lärplattformen) tillsammans kan skapa förutsättningar för elevers utveckling av aktuell och relevant yrkeskunskap med begrepp som teknikutveckling, digitalisering, hållbarhet och innovation i fokus. Vidare är vi intresserade av att pröva hur yrkesutbildningen kan bidra till kunskap om ett hållbart och inkluderande arbetsliv. Vi kommer dels att göra en kort presentation av projektet som helhet, dels att beskriva några pågående projekt. YRKSIM finansieras av Skolforskningsinstitutet.
Presentation av YRKSIM
Giulia Messina Dahlberg och Susanne Gustavsson, institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Integrering av lärmiljöer med exemplet arbetsmiljö och säkerhet
Gunnar Laurell, Naturbruksskolan Uddetorp Skara
Vad göms bakom en avslutad övning? Om lärande och dess värde i datadrivna, simulatorstödda bedömningspraktiker
Lillevi Svensson, Naturbruksskolan Sötåsen Töreboda
Samling vid simulatorn! Interaktiv och formativ analys av simulatorövningar
Hans-Ulric Göransson, Giulia Messina Dahlberg och Susanne Gustavsson
15:20–15:50: Tre exempel på aktionsstudier vid Yrkeslärarprogrammet
Under den avslutande terminen på Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet genomför studenterna en aktionsstudie i sin VFU-skola. Studien innebär att tillsammans med VFU-handledare identifiera ett utvecklingsbehov, att pröva och att systematiskt följa upp och analysera. Projektet blir alltså en del av VFU-skolans systematiska kvalitetsarbete. Vi får ta del av tre studenters projekt. Vi har valt olika yrkesområden och ger exempel från Komvux och gymnasieskolan.
Hur kan det flippade klassrummet bidra till mina elevers yrkeskunnande? Ett exempel från Komvux yrkesutbildning
Lisa Danehammar, vård- och omsorgsutbildning
Tidiga insatser för ökad närvaro. Mentorskapets roll i att förebygga frånvaro
Rebecka Litsetorp, bygg- och anläggningsprogrammet
Språkutvecklande arbetssätt i yrkesämnen på gymnasiet: En aktionsforskningsstudie om visuellt stöd och verktygsbenämning
Dick Sebelius, industritekniska programmet
15:50–16:00: Avslutning
Om arrangörerna
Kollegiet för yrkeskunnande är en mötesplats för forskare och andra med intresse för yrkesutbildning i skola och arbetsliv. På kollegiets webbsida listas kommande seminarier. Arrangemangen är öppna för alla intresserade.