Bild
Elever med simulatorer
Länkstig

Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning (YRKSIM)

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Finansiär
Skolforskningsinstitutet

Kort beskrivning

I forskningsprojektet "Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning. Digitaliseringens möjligheter för elevers lärande och utveckling av yrkeskunskaper" (YRKSIM) studeras hur gymnasial yrkesutbildning kan förbereda för ett framtida yrke präglat av intensiv teknikutveckling, krav på hållbarhet och innovation. Med lärmiljöer avses simulerade och autentiska miljöer i skola och på arbetsplats. Projektet genomförs i naturbruksprogrammet där den simulerade lärmiljön består av digitala körsimulatorer.

Syfte och frågeställningar

Projektets syfte är att kritiskt granska identifierade möjligheter och utmaningar i samband med digitalisering av undervisning i relation till framtida yrkeskompetens samt att utveckla kunskap om hur lärande i en virtuell miljö kan bli meningsfull och relevant i en autentisk miljö. Projektet har följande frågeställningar:

  • Vilka möjligheter och utmaningar identifieras i en simulatorstödd undervisning med målet att förbereda för anställningsbarhet och för ett föränderligt arbetsliv?
  • Hur kan aktuell och långsiktig yrkeskunskap bearbetas och utvecklas i yrkesutbildningens olika lärmiljöer?
  • Vilka faktorer främjar elevers lärande och kunskap för deltagande i ett hållbart och inkluderande arbetsliv? 

Genomförande

Projektet genomförs som aktionsforskning där lärare och forskare samverkar. Uppföljning och analys av aktioner sker via data i form av intervju, observation, videoinspelning, skärminspelning och dokument.

Projektet genomförs i nära samverkan mellan forskare och lärare. Projektet avser att kartlägga, pröva och utveckla undervisningsformer inom yrkesutbildning som är gynnsamma för att främja elevernas yrkeskompetens och anställningsbarhet. Parallellt med projektet och på grund av dess praktiknära karaktär synliggörs också former för hur ett systematiskt utvecklingsarbete kan skapa förutsättningar för framgångsrik undervisning och elevers lärande och kunskapsutveckling. 
 

Medverkande

Projektledare 
Susanne Gustavsson

Forskare 
Giulia Messina Dahlberg

Skolor 
Naturbruksskolan Svenljunga, Naturbruksskolan Sötåsen, Naturbruksskolan Uddetorp, Västra Götalandsregionen 

Lärare med finansierad tid 
Malin Bergsten, Lillevi Svensson, Gunnar Laurell