ChatGPT

AI i skolan: Utmaningar, möjligheter och gemensamma strategier för att främja demokratisk utbildning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Kort beskrivning

Elevers användning av chatbotar som ChatGPT leder till betydande förändringar inom utbildning. Skolor står inför utmaningar när det gäller att besluta om ämnesrelevans och rättvisa bedömningsmetoder. Som en följd av att ChatGPT-3 lanserades i november 2022 använder nu över 80% av eleverna mellan 16 och 18 år dessa tekniker för skolarbete, vilket understryker behovet av uppdaterade utbildningsmetoder.

Skolor och kommuner saknar nationella riktlinjer för användandet av generativ AI (GAI) i undervisning. Detta forskningsprojekt syftar till att undersöka hur tillgången till GAI påverkar undervisning och bedömning och till att utveckla strategier för lärare. Det fokuserar på hur GAI påverkar rättvis utbildning och de strategier som yrkesverksamma använder för att balansera fördelar och utmaningar.

I samarbete med 13 skolenheter strävar projektet efter att ge evidensbaserade rekommendationer för effektiv utbildning och erbjuda nya insikter och praktiska verktyg för att hantera dessa förändringar.

Deltagare

Johan Lundin – GU
Marie Utterberg Modén – GU
Erik Winerö – GU/Lerum