Bilden visar djuphavsmiljöer och koraller från olika platser i världen.
Koraller och djuphavsmiljöer i olika hav.
Foto: NOAA Ocean Exploration, Susanna Strömberg, NOAA Ocean Exploration

Deep Sea and Coral Group

Forskningsgrupp

Kort beskrivning

Forskargruppen Deep Sea and Coral undersöker organismer och livsmiljöer i djupa och polära hav, särskilt kallvattenskorall- och svampsamhällen. Vår forskning spänner över fysiskt flöde, larvekologi och -dynamik, reproduktiv ekologi, restaurering, biogeografi och biologisk mångfald. Vi är intresserade av hur miljön formar och förändrar djuphavs- och polarorganismer och ekosystem, både genom naturlig miljövariation och till följd av antropogena effekter.

Djuphavet börjar där kontinentalsockeln slutar, vid cirka 200 meters djup för de flesta kontinenter, och slutar vid de djupaste delarna av vårt hav, Marianagraven på nära 11 000 meters djup. Det är en av de största och mest mångsidiga livsmiljöerna på planeten, och ändå en av de minst utforskade. Från plankton till bentos, från bathyal till abyssal. Det finns många olika ekosystem att utforska i djuphavet och många nya upptäckter att göra.

Fokus för forskargruppen Deep Sea and Coral Group är främst olika kallvattenskoraller och svampdjur som lever i djuphavs- och polarmiljöer. Dessa är "ekosystemingenjörer" som skapar livsmiljöer för tusentals associerade arter som är beroende av den struktur som dessa organismer skapar.

Forskarna i gruppen arbetar globalt, med aktuella projekt i Alaska, Chile, Nya Zeeland och Antarktis. I norra Bohuslän finns en av de vanligaste djuphavskorallarterna globalt, Lophelia pertusa, som lever relativt kustnära här. Dessutom flera arter av sjöpennor och svampdjur som är relativt outforskade.

Vi är alltid intresserade av att prata med studenter om projekt- och examensarbeten – kontakta oss gärna!

Forskare i gruppen

Rhian G. Waller, Universitetslektor vid Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet

Ann Larsson, Universitetslektor vid Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet

Nadjejda Espinel Velasco, forskare vid Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet