En praktiknära fortbildningsmodell: Lärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens
Kort beskrivning
Målsättningen med projektet är att i nära samverkan med lärare i förskoleklass utveckla, implementera och utvärdera en modell för fortbildning som handlar om lärarnas professionella digitala kompetens.
Fokus på skolans digitalisering
Detta praktiknära och designbaserade pilotprojekt, som är finansierat av ULF, tar avstamp i det starka fokus på skolans digitalisering såsom det kommer till uttryck i policydokument och reviderade läroplaner. De nya direktiven medför ökade krav på, och utmaningar för lärare att utveckla sin professionella digitala kompetens (PDK). Begreppet PDK innefattar både generella och specifika pedagogiska digitala kompetenser, vilket pekar ut att lärare, utöver att kunna hantera digitala verktyg, också behöver kunna värdera och anpassa de digitala verktygen både till ett specifikt kunskapsinnehåll och till elevers lärande.
Nära samverkan med lärare i förskoleklass
Projektet ska genomföras i förskoleklassen, som är obligatorisk från 1 juli 2018, och som därigenom omfattas av läroplanens nya krav på digital kompetens. Målsättningen med projektet är att i nära samverkan med lärare i förskoleklass utveckla, implementera och utvärdera en modell för fortbildning som handlar om lärarnas professionella digitala kompetens. Modellen i detta projekt innebär att förskollärare och forskare i samverkan designar och utvärderar digitalt stödda undervisningsaktiviteter. Projektets syfte är alltså att:
-
i samverkan med förskollärare utveckla, implementera och utvärdera en praktiknära fortbildningsmodell,
- förskollärare och forskare i samverkan identifierar nödvändig professionell digital kompetens i relation till läroplanens intentioner.
Den föreslagna modellen består i utgångsläget av fem steg:
- Workshop(s) innefattande design av digitalt stödda undervisningsaktiviteter
- Online diskussioner där praktiska och tekniska beslut diskuteras
- Genomförande av designade undervisningsaktiviteter
- Stimulated recall intervjuer med lärarna med video från fas 3 som stimulansmaterial
- Online diskussioner med utvärdering och vidare utveckling av modellen och undervisningsaktiviteterna med fokus på lärarnas PDK
I media
Annika Lantz Andersson i samtal med riksdagspolitiker om skolans digitalisering (medarbetarportalen.gu.se)
TPACK i rörelse – från normativ till situations-specifik kunskap (TIMDA)
Projektmedlemmar
Annika Lantz-Andersson, professor och projektledare
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Mona Lundin, docent
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Ewa Skantz Åberg, postdoktor
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Pia Williams, professor
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande