cancer patient
Foto: Wang Xi Na

Erfarenheter av att genomgå immunterapi för lokalt avancerad lungcancer från patienters och anhörigas perspektiv

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Patienter med lungcancer har ofta många och plågsamma symtom både vid diagnos och när de genomgår behandling genom cellgifter och strålning. Nya behandlingsalternativ med så kallad immunterapi har blivit en vanlig strategi för denna patientgrupp. Kunskapen om erfarenheten av att genomgå immunterapi är dock fortfarande bristfällig och vi vet idag för lite om immunterapins effekter på det dagliga livet och vilken typ av stöd dessa patienter behöver.

Bakgrund

Framsteg i kunskapsläget om biomarkörer har bidragit till att behandlingsstrategier för patienter med lokalt avancerad lungcancer nu allt oftare behandlas med tillägg av immunterapi efter cellgifter och strålning.  Att lägga till immunterapi har visat effekt på den totala överlevnaden för dessa patienter.

Patienter med lungcancer har ofta många och plågsamma symtom både vid diagnos och när de genomgår behandling. Kunskapen om patienters och anhörigas erfarenheten av att genomgå immunterapi är dock bristfällig. Vi vet idag inte mycket om immunterapins effekter på det dagliga livet och vilket stöd som dessa patienter behöver för att anpassa sig.

Hopp och utmaningar för patient och anhöriga

Under tiden efter lungcancerdiagnosen kan det ske en emotionell positiv förändring med en ökning av hoppfullhet och självförtroende. Det har visat sig att sociala nätverk är viktiga. Det finns dock betydande utmaningar relaterade till lungcancer när det gäller att upprätthålla en fungerande vardag, att undvika sjukdomsrelaterade tankar och använda strategier för att hantera negativa känslor. Anhöriga behöver hantera sina egna känslor såväl som att stödja  patienten i hens känslor och symtom.

Nytt forskningsområde

Det finns inga tidigare studier som behandlar de långsiktiga erfarenheterna av patienter med lungcancer som behandlas med immunterapi och deras anhöriga.

Studie 1.

Att utforska hur patienter med avancerad lungcancer uppfattar hälsa och behov av stöd under immunterapibehandling efter samtidig behandling med cellgift och strålning.
Designen är en kvalitativ studie med individuella intervjuer för att utforska levda erfarenheter.

Forskningsfrågor:

• Hur upplever patienter med lungcancer övergången mellan olika faser av cancerbehandling?
  •  Vilka är de fysiska, känslomässiga och existentiella reaktionerna som kan uppstå och hur påverkar dessa bekymmer det dagliga livet? Vilka är behoven av stöd i övergången mellan olika faser av cancerbehandling och specifikt under immunterapi?

Studie 2

Att utforska hur anhöriga till personer med avancerad lungcancer upplever behov av stöd under patientens immunterapibehandling efter behandling men cellgifter och strålning.
En kvalitativ studie baserad på individuella intervjuer med anhöriga identifierade av patienterna i studie I.

Forskningsfrågor:

• Vilka är de vanligaste strategierna och behoven av stöd för att hantera patienters fysiska, emotionella och existentiella problem under immunterapi?
  • Vilka är utmaningarna med att vara anhörig i övergången av behandlingar från cellgift och strålning till immunterapi?

Forskare

Sofie Jakobsson,