EthnoPRISE: En etnografisk studie om sexuella trakasserier mellan elever på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet
Kort beskrivning
Detta 4-åriga projekt syftar till att förstå sexuella trakasserier mellan jämnåriga baserat på hur det uttrycks i elevers vardag i skolan, och hur elever själva beskriver dessa situationer. EthnoPRISE utgör en internationellt unik etnografisk studie som bygger på fältstudier i skolor och fokusgrupp-intervjuer med elever. Tre delstudier kommer att genomföras, var och en med fokus på mellanstadie-, högstadie- respektive gymnasieelever. Projektet har potential att ta itu med ännu obesvarade frågor angående sexuella trakasserier mellan elever, och hur elever i olika åldrar tolkar och förstår dessa situationer.
Projektbeskrivning
I vårt pågående forskningsprojekt PRISE har vi funnit att runt hälften av elever i årskurs fyra någon gång har blivit utsatta för någon form av sexuella trakasserier (t ex mot sin vilja blivit kallade för något sexuellt) av en jämnårig elev. Vi vet också att när eleverna blir äldre så blir dessa situationerna ofta vanligare. Det saknas dock forskning om elevernas egna tolkningar av begreppet "sexuella trakasserier" och om hur barn och ungdomar uppfattar situationer som av vuxenvärlden och den vetenskapliga litteraturen definieras som sexuella trakasserier. För att förstå de höga prevalenserna av sexuella trakasserier i skolan och kunna åtgärda problemet behövs mer kunskap om dessa situationer, både utifrån barn och ungas egna röster och genom att observera elevers vardag i skolan.
I projektet EthnoPRISE vill vi förstå sexuella trakasserier utifrån hur det ter sig i elevers skolvardag och hur elever själva upplever och beskriver det. Projektet är en vidareutveckling av vår programmatiska forskningslinje om sexuella trakasserier bland unga, och innebär en internationellt unik etnografisk studie baserad på fältstudier (totalt 4-5 månader) i skolklasser och fokusgruppintervjuer med elever. Vi kommer att göra fältarbete i skolklasser och intervjua elever i årskurs fem, årskurs åtta och i årskurs två på gymnasiet för att bland annat undersöka eventuella skillnader och likheter i hur sexuella trakasserier tar sig uttryck, tolkas och hanteras beroende på elevernas ålder.
Vår målsättning är att projektet ska bidra till en ökad förståelse för den komplexitet, men också vardaglighet, som omgärdar sexuella trakasserier i skolan och att dess resultat ska informera effektiva och utvecklingsanpassade åtgärder för att motverka sexuella trakasserier i skolan.
Forskare
Kristina Holmqvist Gattario, Projektledare
Carolina Lunde
Therése Skoog
Robert Thornberg, Linköpings Universitet
Hannah Hallén