Fysisk aktivitets och livskvalitet hos barn och ungdomar med medfött hjärtfel – en nationell studie

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
5–10 miljoner
Projekttid
2019 - 2025
Projektägare
Drottnings Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, Sahlgrenska universitetssjukhuset, och Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet

Finansiär
ALF, Hjärt-Lungfonden, med flera

Kort beskrivning

Syftet är att i en nationell samarbetsstudie mellan Göteborgs universitet och flera universitetssjukhus undersöka fysisk aktivitet och livskvalitet hos barn och ungdomar med medfött hjärtfel beroende på hjärtfelets svårighetsgrad och jämföra mot friska kontroller matchade för ålder, kön, boendeområde och mätperiod.

Deltagarna får bära en aktivitetsmätare under 7 dagar och svara på frågor om livskvalitet med Kidscreen. Tidigare forskning visar ingen tydlig skillnad i fysisk aktivitet beroende på svårighetsgrad av hjärtfel och i jämfört mot friska kontroller. Det beror delvis på begränsningar i de metoder som använts för att fastställa den fysisk aktiviteten.

Hypotesen är att vi med vår metodutveckling kommer att påvisa en tydligare skillnad i fysisk aktivitet, vilket kan vara till grund för nya prioriteringar och rådgivning inom sjukvården.

Deltagare:

• Docent Daniel Arvidsson