Globala målen: 3 GOD HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDE

Alla människor har rätt till en god hälsa och satsningar inom hälsa gynnar samhällets utveckling i stort. Världen har ett stort ansvar för att bekämpa smittsamma sjukdomar och utveckla medicin och vaccin som alla har tillgång till.

Foto: Erika Hoff

På Naturvetenskapliga fakulteten forskas det inom ett stort antal ämnesområden som relaterar till olika dimensioner av hållbar utveckling.

Forskar om diarréframkallande bakterie

Globalt är enterotoxinbildande E. coli (ETEC) ett stort hälsoproblem. I länder kring ekvatorn är det en av de vanligaste orsakerna till svår diarré hos barn och vuxna. Diarré är även den näst vanligaste orsaken till barnadödlighet i världen. Forskaren Åsa Sjöling studerar bakteriens överlevnadsförmåga i tarmen och i miljön och vad som gör att ETEC-bakterien orsakar sjukdom. I sin forskning arbetar hon även med att se hur sjukdomen sprids och vilka farliga kloner som går kan hitta.

Okända kemikalier – en risk för miljö och hälsa

Vi använder kemikalier i alltifrån kläder till medicin och mat samtidigt som kemikalier orsakar hälsoproblem så som cancer, fetma och infertilitet. Nya kemikalier utvecklas i snabb takt, men samtidigt saknar vi kunskap om de kemikalier som används. Forskningsprojektet Solutions är ett interdisciplinärt samarbete mellan 39 partners för att ta fram bättre verktyg, modeller och metoder som ska stödja beslut inom miljö och vattenfrågor. Målet är att skapa hållbara lösningar för dagens och framtidens kemikalier som utgör en risk för ekosystemen och människors hälsa.

Nytt sätt att avslöja olika cancerformer

Cancer är en av våra vanligaste folksjukdomar. Forskaren Daniel Bojar undersöker glykaner, sockermolekyler som finns på ytan av proteiner för att upptäcka cancer. Det är sedan tidigare känt att förändringar i glykanstrukturen kan peka på någon form av inflammation eller sjukdom i kroppen. Med hjälp av en nyutvecklad metod och förstärkt av AI kan Daniel Bojar nu gå igenom en stor datamängd och hitta samband mellan förändringar i glykanstrukturen och olika typer av cancer. Nästa steg är att utveckla en säker och snabb analysmetod för att via ett blodprov eller genom saliven upptäcka cancer, och vad för slags cancer det handlar om.