Ingen AI om oss utan oss: Förbättra säkerheten för sårbara trafikanter med nedsatt rörlighet (NOAI)

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
2,2 miljoner
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare

Kort beskrivning

Projektet vill utveckla en AI-plattform som kan hjälpa personer med olika funktionsnedsättningar att öka sin trafiksäkerhet och självständighet. Plattformen ska kunna anpassa sig till användarens individuella behov och preferenser, samt till omgivningens dynamiska förändringar.

Projektet är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan AI-forskning, socialt arbete och trafikforskning, och involverar personer med funktionsvariationer.

Artificiell intelligens för trafiksäkerhet för personer med funktionsnedsättningar

Projektet utgår från ett tvärvetenskapligt perspektiv där AI-forskning och socialt arbete kompletterar varandra. Forskningen vill skapa en AI-plattform som kan hjälpa personer med funktionsnedsättningar att resa säkrare och mer självständigt. Plattformen ska anpassa sig till personens behov och till hur trafiken är. Med projektet vill vi också förstå hur personer med funktionsnedsättningar rör sig i trafiken och vilka risker de utsätts för.

Syftet med projektet är att bidra till bättre vägövervakning och ett tryggt säkerhetssystem för alla som rör sig i trafiken.

Forskningens fokus

Detta projekt fokuserar på att förbättra säkerheten och förståelsen för sårbara trafikanter med nedsatt rörlighet i olika trafikmiljöer. Forskning kommer att analysera deras rörelsemönster och de säkerhetsutmaningar de möter i olika miljöer - både i form av externa hot och upplevd fara.

Metod

Projektet kommer att intervjua trafikanter och samla in och sammanställa en öppen dataset med hjälp av forskningsfordonet SnowFox (utrustat med avancerade sensorer) vid Chalmers REVERE-lab.

Mål med projektet

Målet med detta initiativ är att möjliggöra utvecklingen av automatiserad vägövervakning och aktiva säkerhetssystem för att förbättra trafiksäkerheten för alla.

Samarbetspartners

Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, Institutionen för data- och informationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet, Chalmers Industriteknik, trafikforskningscentrum SAFER.

Deltagare i projektet

Jörgen Lundälv, lektor vid Institutionen för socialt arbete.

Navigate to video: Yinan Yu forskar om AI
Video (3:38)