Mediepubliker och medieanvändning
Kort beskrivning
Människors användning av olika medier är central för såväl användarna själva som för medierna och samhällsutvecklingen. Det gäller både traditionella nyhetsmedier och digitala medier och applikationer. För användarna fyller olika medier och genrer en rad olika behov och funktioner, samtidigt som medier också är beroende av användarna för sina genomslag och ekonomiska bärkraft. För samhällsutvecklingen är användningen också viktig eftersom medier av olika slag utgör en central källa till information och plattformar för diskussion.
Med utgångspunkt dels i medielandskapets utveckling, dels i individers val att på olika sätt engagera sig i och med medier handlar forskningen vid JMG bland annat om hur och i vilken utsträckning människor använder medier och medieinnehåll för att fylla olika typer av behov och funktioner. Vi undersöker också vilka faktorer som påverkar användningen av olika medier och medieinnehåll, samt hur människor tolkar och interagerar med innehåll via olika typer av medier. En central fråga är vilka konsekvenser medievanor och -engagemang har på individ- och samhällsnivå.
Forskningen vid JMG är nära knuten till de årliga enkätundersökningar som genomförs av SOM-institutet och Nordicom.
Centrala teman i vår forskning om mediepubliker och medieanvändning
- Hur människors medievanor etableras och förändras över tid. Nyhetskonsumtion i olika medier har mätts sedan slutet av 1970-talet.
- Nyhetsanvändning, hur skillnader mellan individer och grupper ser ut i relation till människors sociala, kulturella och ekonomiska resurser samt vilka konsekvenser som kan följa på skillnader i nyhetsvanor.
- Medieanvändningens betydelse för människors uppfattningar i olika samhällsfrågor samt hur människors selektiva medieval påverkar dessa uppfattningar.
- Mediers roll och betydelse i vardagslivet, bland annat hur människor interagerar med medier och medieinnehåll och hur detta kan bidra till identitetsskapande och identifikation.
- Hur människor tolkar och omtolkar olika typer av medieinnehåll och vad som kan förklara olika tolkningar av medierat innehåll.
- Betydelsen av olika faktorer för människors värdering av medier och medieinnehåll, inte minst nyhetsmedier och deras rapportering.
- Människors förtroende för medierna, hur det förändras över tid och hur det kan förklaras.
- Hur demokratiska processer påverkas av hur och hur mycket olika grupper av människor använder olika typer av medier och medieinnehåll.
Forskningsprojekt
Agedem – äldre, jämlikhet, demokrati och medier
Den svenska mediepubliken (fd Dagspresskollegiet)
Kultivationsteorin i ett nytt medielandskap - AVSLUTAT
Kunskapsresistens: orsaker, konsekvenser och motmedel
#metoo-aktivism i Sverige: utveckling, konsekvenser och strategier
Variationer av medieeffekter (VARME)