Vår forskning
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är ett ledande centrum för forskning och undervisning om journalistik, medier och kommunikation i Sverige. Forskning bedrivs inom ett flertal områden och bedömdes som världsledande inom journalistik, politisk kommunikation och kriskommunikation i den senaste externa utvärderingen (red 19).
Institutionen etablerades 1990 genom en sammanslagning av Journalisthögskolan och Avdelningen för Masskommunikation vid Statsvetenskapliga institutionen. Institutionen har sedan starten utvecklat en bred forskningsagenda med uttalad samhällsvetenskaplig profil och stark empirisk orientering där en mångfald av metoder används. Institutionen utmärker sig särskilt för sina långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning, baserade på longitudinella studier och surveymetoder. Forskningen vid JMG fokuserar ofta på frågor om hur den långsiktiga omvandlingen av mediesystemet påverkar producerande organisationer, produktionsprocesser, journalistprofessionen och publiken.
Forskningen vid JMG har en stark ambition att spela en aktiv roll i samhället genom att verka för en interaktion och dialog med professionella organisationer, bransch och samhället i stort. Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har alltid varit en ledstjärna för JMG. Ett nyckelområde för forskningen är att överbrygga och länka samman de praktiska och teoretiska delarna av forskning och undervisning och skapa samarbeten som kan bidra till innovation och ökad kvalitet på kommunikationsområdet och i journalistiken.
Senaste vetenskapliga publikationer
AI-journalistik: Artificiell intelligens och algoritmer på redaktionen
Författare: Jenny Wiik, Maarit Jaakkola
Beyond Cultural Narratives: A Data-Driven Analysis of How Citizens Define Successful Integration
Författare: Elina Lindgren
Coded Appeals and Political Gains: Exploring the Impact of Racial Dogwhistles on Political Support
Författare: Elina Lindgren, Björn Rönnerstrand, Gregor Rettenegger, Ellen Breitholtz, Robin Cooper, Asad Sayeed
The Role of Audiovisuals in Counter-Framing Dynamics: A Longitudinal Experiment on Causal Responsibility Attribution
Författare: Isabella Glogger
Not So Logical, After All – Public Managers’ Understandings of Media
Författare: Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Hitta samtliga publikationer i Göteborgs universitets databas GUP här.
För tillfället finns inga evenemang publicerade.
Nyheter
-
Samhälle & ekonomiNy rapport: Kan Lottakåren stärka lokal journalistik?
-
Samhälle & ekonomiNy rapport kartlägger falsk information i sociala medier under kriser
-
PressmeddelandeKoncentrationen ökar på svensk mediemarknad
-
Samhälle & ekonomiJMG-studenter tar emot stipendium
-
Kultur & språkMöjligt att få fler väljare med hundvisslor