Varför bestämde du dig för att doktorera?
– Jag har alltid sedan liten varit nyfiken och intresserad av att förstå hur saker och ting fungerar. Som liten fattade jag ganska snabbt ett intresse för att försöka förstå olika mekanismer, det började nog med att jag där det var möjligt brukade ta isär leksaker för att utforska deras funktion, hur de var uppbyggda samt vad som hände om jag ändrade eller tog bort några bitar.
– Vidare har jag sedan jag var liten också haft ett stort intresse för sport. När jag var 7 år blev jag intervjuad av min lärare och på frågan om vad jag skulle bli om 20 år svarade jag att jag ville bli fotbollsspelare. Nu har det gått lite mer än 20 år och jag har sedan dess inte blivit fotbollsspelare (dock skulle svaret varit annorlunda om frågan ställdes 5 eller 10 år senare). Mitt stora intresse för sport och nyfikenhet för att förstå olika mekanismer är nog en av anledningarna till att jag idag är doktorand i idrottsvetenskap.
Vad forskar du om?
– Jag forskar om ungdomars fysiska aktivitet under skoltid. Mer specifikt undersöker jag genom ett intersektionellt perspektiv faktorer som påverkar ungdomars fysiska aktivitet under skoltid. Avhandlingsarbetet skrivs inom den nationella forskarskolan vid namn Hållbar daglig rörelse i förskolor och skolor (Sustainable movement education – SMOVE, på engelska).
Vad gör du som doktorand?
– Vad jag gör varierar, och ingen dag är sig lik. Vad gäller avhandlingsarbetet så samlade jag tillexempel in data under våren och under hösten har jag ägnat mig åt att bearbeta och analysera delar av data. Vidare är jag även doktorandrepresentant i diverse olika organ och råd, vilket jag finner hedrande, intressant och lärorikt.
Vad är det bästa med att vara doktorand?
– För min del har det nog varit att jag kunnat forma avhandlingsarbetet i dess alla led alltifrån planering, datainsamling och nu bearbetning och analys. Utöver det har avhandlingsarbetets intersektionella perspektiv bidragit till mycket intressanta och spännande insikter och reflektioner.
Vad är det mest utmanande med att vara doktorand?
– Friheten att kunna forma avhandlingsarbete kan i sig ibland också vara utmanande, exempelvis vid hantering av oförutsägbara externa faktorer.
Vad skulle du ge för tips till någon som är intresserad av att doktorera?
– För min del har struktur varit a och o, struktur i allt ifrån schema, planering och utförande. Sen är ett tips att alltid vara nyfiken, öppen för nytt och ställ frågor för klyschigt nog är ingen fråga för dum.
Vad vill du göra när du har tagit doktorsexamen?
– Efter forskarutbildningen skulle jag gärna vilja fortsätta forska vidare om fysisk aktivitet ur ett intersektionellt perspektiv och förhoppningsvis bidra till insikter som i sikt kan komma till gagn för jämlikhetsarbete.